Časzazemljo.si
Zeleni svet

Nizozemska delavcem 'plačuje' za kolesarjenje v službo

Anja Kralj /04. 03. 2019 10.39

Bi večkrat sedli na kolo, če bi v zameno za to, poleg vseh koristi kolesarjenja za telo in okolje, dobili še davčno olajšavo, brezplačno kolo ali vstopnice za kino? Ker je promet eden od najhujših onesnaževalcev okolja in zraka, se številna mesta poleg vse strožje zakonodaje za industrijo obračajo tudi k spodbujanju ljudi k bolj trajnostnim in zelenim načinom potovanja.

Vsak prekolesarjeni kilometer lahko Nizozemcem prinese približno 20 centov davčne olajšave.
Vsak prekolesarjeni kilometer lahko Nizozemcem prinese približno 20 centov davčne olajšave.FOTO: Shutterstock

Izpusti, ki jih povzroči promet, so izjemno škodljivi za naše okolje in zdravje. Glede na poročila znanstvenikov več kot 90 odstotkov populacije diha umazan zrak, kar vodi do težav z dihali, rakastih obolenj in bolezni srca in ožilja. Onesnaženost zraka je četrti največji vzrok za prezgodnje smrti na svetu, še posebej pereč problem pa je v razvitih državah.  

V žepni državici Luksemburg lahko zaposleni v obliki povračila davka dobijo 300 evrov, ki ga lahko uporabijo za nakup kolesa.  Podoben sistem se za javne uslužbence pripravlja tudi v Franciji.

Promet eden od glavnih vzrokov onesnaženja zraka

Kot pojasnjujejo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ), je najpomembnejši javnozdravstveni problem v razvitih državah na področju okolja in zdravja prav vpliv onesnaženega zraka na zdravje. V praksi je nemogoče doseči takšno kakovost zraka, ki bi stalno ustrezala predpisanim vrednostim.

Vzroke onesnaženja zraka, glavni je nedvomno promet, je praktično nemogoče odstraniti. Onesnaženemu zraku, dejavniku tveganja za nastanek bolezni, je stalno ali občasno izpostavljen vsak prebivalec velikih mest Evrope. V Evropi je približno 90 % mestnega prebivalstva izpostavljenega prekomernim vrednostim prašnih delcev, NO2, O3 in benzena.

V italijanskem mestu Bologna pa so pred časom uvedli sistem, v okviru katerega so prebivalce nagradili s pivom ali sladoledom, če ti niso uporabili avtomobila.

Ocenjuje se, da v Evropi od 40.000 do 130.000 ljudi na leto umre za posledicami izpostavljenosti onesnaženemu zraku, katerega vzrok je promet. V Franciji, Švici in Avstriji so ugotovili, da lahko šest odstotkov vseh smrti na leto pripišejo izpostavljenosti onesnaženemu zraku, kar je dvakrat več kot število žrtev prometnih nesreč. Ocene o številu umrlih in obolelih za posledicami izpostavljenosti onesnaženemu zraku so podcenjene, saj temeljijo na rezultatih študij, v katerih so preučevali le kratkotrajne učinke onesnaženja. Številke so še večje, svarijo na NIJZ.

Poleg strožjih zakonov glede omejitve izpuhov na ravni industrije se zato mnoga mesta obračajo k spodbujanju ljudi, da tudi v vsakdanjem življenju delujejo okolju in zdravju prijazno.

Po Köbenhavnu se bohotijo posebni kolesarski nadvozi in mostovi, ki so izjemno prijazni in varni za kolesarje.
Po Köbenhavnu se bohotijo posebni kolesarski nadvozi in mostovi, ki so izjemno prijazni in varni za kolesarje.FOTO: Shutterstock

Nizozemska – narod kolesarjev brez konkurence

Na Nizozemskem je več koles kot prebivalcev in z njimi opravijo več kot polovico vseh potovanj med domom, službo in mestom. Mala državica se lahko ponosno imenuje najbolj kolesarska država brez konkurence na svetu. Eden od razlogov, da so Nizozemci vodilni 'kolesarji', je zagotovo ta, da je njihova država relativno 'ravna', poleg tega pa k temu veliko doprinese odlična pokritost države s kolesarskimi stezami, kar pomeni, da se kolesarjem ni treba voziti po cestnih površinah. A tukaj je tudi dodatna spodbuda za Nizozemce, ki redno zajahajo svoja kolesa, in sicer davčne olajšave.

Za vsak prekolesarjeni kilometer 20 centov davčne olajšave

Vsak prekolesarjeni kilometer lahko Nizozemcem prinese približno 20 centov davčne olajšave. To deluje po podobnem principu, kot če nekdo, ki svoje vozilo uporablja za poslovne namene, zahteva povračilo stroškov glede na vsoto prevoženih kilometrov. Nizozemska pa ni edina država, ki nudi finančne spodbude za uporabo pedal namesto fosilnih goriv.

S kolesarjenjem do brezplačnega kolesa

V Veliki Britaniji so nekatera podjetja vključena v posebno kolesarsko shemo, v kateri zaposleni dobijo cenejša kolesa in kolesarsko opremo. Ta se jim običajno povsem izplača v roku leta dni, prav tako imajo posebne davčne olajšave.

Podobne sheme so tudi v Belgiji, kjer lahko kolesarji za vsak prevožen kilometer dobijo nekaj centov. V majhni državi Luksemburg lahko zaposleni v obliki povračila davka prav tako dobijo 300 evrov, ki jih lahko uporabijo za nakup kolesa. Podoben sistem za javne uslužbence pripravljajo tudi v Franciji.

Leta 2016 so v Köbenhavnu postavili svojevrsten rekord, ko je mesto v letu dni prevozilo več koles kot avtomobilov.
Leta 2016 so v Köbenhavnu postavili svojevrsten rekord, ko je mesto v letu dni prevozilo več koles kot avtomobilov.FOTO: Shutterstock

Italijani kolesarjenje poskusili spodbuditi s sladoledom, pivom ali kino vstopnicami

V italijanskem mestu Bologna so pred časom uvedli sistem, v okviru katerega so prebivalce nagradili s pivom ali sladoledom, če ti niso uporabili avtomobila. Prebivalci so bili tako nagrajeni za kolesarjenje, hojo ali uporabo javnega prevoza. V posebni protionesnaževalni shemi Bella Mossa (dobro delo) želijo zmanjšati potovanja z avtomobili in spodbuditi zelena potovanja z nagradami, kot so pivo, sladoled ali kino vstopnice za tiste udeležence, ki hodijo peš ali uporabljajo zelene načine prevoza.

Prebivalci Bologne so lahko prenesli aplikacijo, ki s pomočjo GPS sledi njihovim potovanjem. Vsak sprehod, izlet s kolesom ali javnim transportom se ovrednoti s točkami, ki jih lahko prebivalci zbirajo in potem unovčijo.
Prebivalci Bologne so lahko prenesli aplikacijo, ki s pomočjo GPS sledi njihovim potovanjem. Vsak sprehod, izlet s kolesom ali javnim transportom se ovrednoti s točkami, ki jih lahko prebivalci zbirajo in potem unovčijo.FOTO: iStock

Prebivalci Bologne so lahko prenesli aplikacijo, ki s pomočjo GPS sledi njihovim potovanjem. Vsak sprehod, izlet s kolesom ali javnim transportom se ovrednoti s točkami, ki jih lahko prebivalci zbirajo in potem unovčijo za dobrine ali storitve pri lokalnih podjetnikih, ki so se pridružili projektu.

Sistem ne temelji na prepotovani razdalji, ampak se ovrednoti vsak posamezen, okolju prijazen izlet, saj je pomembno, da se spodbudijo tudi kratki trajnostni izleti, je Marco Amadori, pobudnik sheme, dejal za BBC.

Danska prestolnica in njena impresivna kolesarska infrastruktura

V Köbenhavnu je glede na podatke 675.000 koles in le 120.000 avtomobilov, kar pomeni, da je koles kar približno petkrat več. Leta 2016 so v mestu postavili svojevrsten rekord, ko je mesto namreč v letu dni prevozilo več koles kot avtomobilov.

V danski prestolnici skoraj tretjino vseh potovanj opravijo s kolesi in 41 odstotkov poti od službe do doma je rezultat poganjanja pedal. Od leta 2006 so odstotek kolesarjev v mestu povišali za kar 22 odstotkov. Razlaga, zakaj je temu tako, najverjetneje tiči v tem, da je to eno od najvarnejših mest na svetu za kolesarje. Po mestu se namreč bohotijo posebni kolesarski nadvozi in mostovi, ki so izjemno prijazni in varni za kolesarje.

V Köbenhavnu je glede na podatke 675.000 koles in le 120.000 avtomobilov, kar pomeni, da je koles kar približno petkrat več.
V Köbenhavnu je glede na podatke 675.000 koles in le 120.000 avtomobilov, kar pomeni, da je koles kar približno petkrat več.FOTO: Shutterstock

Investicija mesta v impresivno kolesarsko infrastrukturo se je povrnila v več pogledih. Poleg tega, da imajo prebivalci od kolesarjenja številne zdravstvene koristi, si mesto obeta tudi finančne koristi.

Eden od izračunov finančnega ministrstva kaže, da z vsakim prekolesarjenim kilometrom mesto na dolgi rok pridobi približno 50 centov. Če nekdo s kolesom nadomesti celotno vožnjo z avtomobilom, se vrednost poviša na skoraj evro in pol.

Ta vrednost je seštevek različnih dejavnikov, ki se odražajo v boljši kakovosti zraka in manj bolniških odsotnostih, ugotovili pa so, da so najboljši potrošniki v centru mesta prav kolesarji. Vedno bolj se s kolesarjenjem spoprijateljujejo tudi na Kitajskem, kjer so zgradili najdaljši most za kolesarje na svetu. Oblikovali so ga isti arhitekti, ki so sodelovali pri oblikovanju poti v danski prestolnici.

KOMENTARJI (10)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Frane Šajn 04. 03. 2019 17.12
+4
ZANIMIVO NAŠI DELODAJALCI BI NAJRAJE VIDELI , DA HODIJO V ŠIHT BREZ POTNIH STROŠKOV IN ŠE BREZ BOLNIŠKIH ZA POVRH, PREDVSEM PA ZA NAJNIŽJI MOŽNI MEZDNI DOHODEK IN PA BREZ VSEH ZAKONSKIH DAJATEV PO MOŽNOSTI.
struzevo001 04. 03. 2019 16.51
+3
Pravkar zamenjal službo, da bom lahko v službo hodil s kolesom! Komaj čakam.
Frane Šajn 04. 03. 2019 17.14
ŽAL ZA OBMOČJE SLOVENIJE TO NE VELJA. TU ŠTEJE BREZ VSEH DODATKOV ZA POTNE STROŠKE. SE PRAVI ZGODAJ VSTAT IN PEŠ NA TLAKO.
User1538643 04. 03. 2019 16.23
-1
Če promet, avti še naprej tko onesnažujejo, zakaj je obvezna uporaba dragih katalizatorjev? 🚩
Kolodont 04. 03. 2019 16.11
+3
Jaz se že 12 let, vsak dan, vse letne čase, vozim s kolesom na šiht. Pa naj bo sonce, dež, sneg, toča... ok toča je bila 1x in takrat sem šel v zavetje. Bi kaka nagrada prav prišla... a po drugi stani pa so vsi tisti z avtomobili obremenjeni z davki na bencin/dizel, zavarovanji, cestnino... tako da je kar fino, da kolesarji tega ne plačujemo (direktno).
brabusednet 04. 03. 2019 15.50
+6
Jaz mnogo prekolesarim poleti.Najraje v soboto in nedeljo zgodaj ob svitu,ko mnogo avtomobilskih norcev še spi.Sem lani moral parkrat na bankino umikat,ko nekateri norci prehirevajo vozilu o trenutku,ko se srečam z nasproti vozečim avtomobilom.Moram nabavit kamero in take norce prijavit na policijo.
User1538643 04. 03. 2019 15.37
+2
Njim tristo, nam nič.
rekapaka 04. 03. 2019 15.07
+10
Že gruntajo, kako bi pri nas dodatno obdavčili kolesa
Lolita12 04. 03. 2019 15.05
+15
odlične iniciative, ki pa so pri naš nažalost še prece daleč od uresničitve. Potrebna je najprej ureditev kolesarskih stez, potem pa bi bilo super!
jesenvoyo 04. 03. 2019 14.56
+17
Pri nas zelo nerad vozim s kolesom po cesti, ker so vozniki zelo neobzirni, vozijo mimo kolesarja nekaj cm stran in če te samo malo zanese, te že oplazi. Drugo me motijo izgradnje kolesarskih stez, ki se vlečejo in vlečejo po sistemu nekaj sto metrov steza, pa spet nič, pa spet nekaj itd., tako se ne moreš normalno peljati od kraja do kraja, da občasno ne zaviješ na prometno cesto, ali jo moraš prečkati. Da bi se vozil s kolesom v službo seveda ni tako velike stimulacije, da bi zjutraj v prometni konici brez kolesarske steze vozil po cesti, saj bi to bil že pravi samomor.
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1073