Časzazemljo.si
Zelena energija

Podnebna nevtralnost v Sloveniji? Le sprememba energenta ne bo dovolj

Anja Kralj /27. 06. 2021 09.00

O tem, ali lahko Slovenija postane podnebno nevtralna in kako nam lahko to uspe, smo govorili s Katarino Trstenjak in Matjažem Česnom iz Instituta Jožef Stefan. Čeprav številke pri nas kažejo na zmanjševanje emisij, to še ne pomeni dolgoročnega obvladovanja. Prehod v podnebno nevtralnost zahteva zmanjšanje emisij na minimum. Med drugim to pomeni popolno opustitev fosilnih goriv. A miselnost, da je za doseganje podnebne nevtralnosti dovolj le sprememba energenta, je napačna in nezadostna. Izjemno pomembni so tudi ukrepi krožnega gospodarstva, tehnološki razvoj oz. inovacije in digitalizacija ter človeški viri. Tudi ljudje pa bomo morali spremeniti svoje navade oz. način, kako stvari počnemo, pravita sogovornika.

Znanstveniki nam vsak dan postrežejo z novimi zaskrbljujočimi scenariji, kaj čaka človeštvo in naš planet, če ne bomo omejili izpustov toplogrednih plinov. 

Kako emisije toplogrednih plinov vplivajo na podnebne spremembe? 

Elektrifikacija avtomobilov leta 2030 ob zgornjih predpostavkah k zmanjšanju emisij TGP iz prometa prispeva približno 10 odstotkov.  

Emisije toplogrednih plinov (TGP) so problematične, ker vplivajo na podnebne spremembe. S sproščanjem emisij TGP se povečuje koncentracija toplogrednih plinov v ozračju, zaradi česar se povečuje količina toplote, ki ostane v Zemljini atmosferi. Kraj nastanka emisij ni bistven in ni nujno, da bodo podnebne spremembe tam intenzivnejše: "Podnebne spremembe med drugim pomenijo višje povprečne temperature, več ekstremnih vremenskih dogodkov in spremenjene padavinske vzorce, kar bo vplivalo na številne vidike naših življenj, " uvodoma pojasni Matjaž Česen iz Centra za energetsko učinkovitost na Institutu Jožef Stefan (IJS). 

Kako v Sloveniji napredujemo pri zmanjševanju toplogrednih plinov in pri zasledovanju ciljev EU?  

Vlada je aprila letos sprejela Resolucijo o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050. Cilj, ki si ga Slovenija zastavlja v tem dokumentu, je doseganje podnebne nevtralnosti oz. neto ničelnih emisij do leta 2050.  Slovenija je imela obvezujoče cilje na področju blaženja podnebnih sprememb za leto 2020 na področju izpustov emisij toplogrednih plinov, ti cilji pa so bili zastavljeni v času, ko še ni bilo širšega političnega soglasja za odločnejše ukrepanje na področju podnebne krize, in so z današnjega stališča premalo ambiciozni, razloži Katarina Trstenjak z IJS.  

*Podatki za emisije so za – 2 leti (se pravi, leta 2020 smo imeli podatke za leto 2018, sedaj imamo podatke za leto 2019 oz. ocene za leto 2020). Sektor neETS je sektor, ki ni vključen v shemo trgovanja z emisijami TGP. 

Kar se tiče doseganja ciljev za leto 2020, so se v letu 2019 emisije TGP v sektorju neETS v Sloveniji  glede na leto 2018 zmanjšale. V obdobju 2005–2019 so se zmanjšale za 7,4 % in so bile pod ciljem za leto 2020. Cilj je, da se emisije v sektorju neETS ne povečajo za več kakor 4 % glede na leto 2005.  Kot dodaja, prve ocene kažejo tudi, da so skupne emisije v letu 2020 na nivoju države za 5 % nižje glede na leto 2019.  

Trenutno zmanjševanje emisij pa še ne pomeni dolgoročnega obvladovanja. Kot pravi Trstenjakova, Slovenija sicer glede na številke napreduje, a bi morali narediti veliko več: "Cilj za leto 2020 je z današnjega stališča premalo ambiciozen, sploh če bomo morali do leta 2030 svoje emisije zmanjšati za 55 %, kot si je zastavila EU, oz. postati podnebno nevtralna država do leta 2050."  

Na katerih področjih nam gre v Sloveniji najbolje?  

Čeprav so začrtani cilji iz današnjega vidika premalo ambiciozni, pa Slovenija že izvaja številne ukrepe za zmanjševanje emisij toplogrednih plinov, pravi Trstenjakova.  V obdobju 2005–2019 so se tako emisije v t. i. široki rabi, h kateri sodijo stavbe, zmanjšale za več kot 50 %, za 29 % so se v istem obdobju zmanjšale tudi emisije iz proizvodnje električne energije in toplote (te emisije so predstavljale največji ali pa drugi največji vir emisij pri nas), za 23 % so se zmanjšale emisije v industriji, za 43 % emisije zaradi odpadkov. Sicer ta sektor predstavlja manjši delež skupnih emisij – leta 2005 so odpadki predstavljali 3,6 % skupnih emisij.

Po izračunih oz. analitičnih podlagah, ki so jih pripravili v sklopu projekta LIFE Podnebna pot 2050, je pot do podnebne nevtralnosti mogoča po dveh analiziranih scenarijih (teh scenarijev je sicer lahko še več oz. obstajajo različne kombinacije), in sicer z uporabo sintetičnega plina ali  z dolgoročno rabo jedrske energije.

Kot izpostavlja Trstenjakova, se nam zelo zatika pri prometu, v katerem so se emisije v enakem obdobju povečale za kar 28 %. Promet je tudi postal sektor z največjim deležem skupnih emisij v letu 2019, saj ta presega 33 %. Kmetijstvo pa je sektor, v katerem so naše emisije dokaj konstantne, in predstavlja okrog 10 % skupnih emisij.

Kolikšen pomen pri doseganju podnebnih ciljev ima e-mobilnost in v kolikšnem deležu bi morali obstoječi vozni park zamenjati z električnim?  

Kot odgovarja Česen, ima e-mobilnost pomembno vlogo pri zmanjševanju emisij toplogrednih plinov, pa tudi onesnaževal zraka, vendar mora biti ta ukrep usklajen z ostalimi podpornimi in komplementarnimi ukrepi. Kot poudarja, je najprej treba prebivalcem omogočiti, da lahko enak nivo kakovosti življenja dosegajo z manj potovanj, kar pomeni večjo dostopnost storitev tudi v manjših naseljih, delo na domu ter dostopnost in uporabnost alternativ avtomobilskemu prometu, kot so javni potniški promet po železnici in cesti, kolesarjenje in pešačenje: "Šele potem pa zamenjava vozil z motorji z notranjim zgorevanjem z električnimi vozili, ki za svoje delovanje potrebujejo razvejano polnilno infrastrukturo, tako javno kot zasebno, ter tudi fleksibilnost glede polnjenja, ki bo usklajena z zmožnostmi električnega omrežja."

 Kot dodaja, je bilo v luči evropskih politik, ki močno zaostrujejo izpuste CO2 pri novih vozilih,  za Slovenijo v projekcijah predpostavljeno, da bo leta 2025 16 % prvič registriranih vozil (novih in rabljenih, uvoženih iz tujine) električnih (priključnih hibridov in baterijskih), leta 2030 pa 85 %. Zaradi dolge življenjske dobe avtomobilov bo delež električnih vozil naraščal mnogo počasneje. Leta 2025 bo med vsemi avtomobili le 3 % električnih, leta 2030 pa 17 %. Elektrifikacija avtomobilov leta 2030 ob zgornjih predpostavkah k zmanjšanju emisij TGP iz prometa prispeva približno 10 odstotkov.  

Matjaž Česen, univ. dipl. meteorol., je strokovnjak na področju modeliranja rabe energije, ki zajema tako modeliranje pretekle rabe energije v gospodinjstvih in vseh stavbah kot tudi projekcije rabe energije v sektorjih široke rabe in prometa. Vodi tudi projekte priprave kazalcev s področja energije in okolja ter analize gibanja rabe energije, ukvarja pa se tudi s problematiko rabe energije v prometu. Drugo pomembno področje njegovega dela je izračun emisij toplogrednih plinov in onesnaževal zraka, saj sodeluje pri projektih priprave projekcij, strateških dokumentov za zmanjšanje emisij in ocen izvajanja programov ter nudi strokovno podporo ministrstvu pri pogajanjih o bodočih ciljih na področju emisij.

Kaj bomo morali spremeniti do leta 2050, da bomo dosegli predvidene podnebne cilje? Katere spremembe so ključne in ali so realno izvedljive?

Prehod v podnebno nevtralnost zahteva, da vsak izmed zgoraj omenjenih sektorjev – z izjemo kmetijstva, ki je nekoliko specifično – svoje emisije zmanjša na minimum, pove Trstenjakova. Med drugim to pomeni popolno opustitev fosilnih goriv: "Torej opustitev premoga, naftnih derivatov in plina, prehod na druge, nizkoogljične vire električne energije, predvsem sonce. Treba bo tudi zagotoviti hranjenje sončne energije, ko sončne svetlobe ni, rešiti težave sezonskosti tovrstne električne energije ter seveda zagotavljati stabilnost in krepitev elektroenergetskih omrežij." 

Tudi v industriji bo treba zamenjati vire energije z nizkoogljičnimi, kar bo izziv predvsem za energetsko intenzivno industrijo. Na področju prometa bo treba zmanjšati potrebo po mobilnosti, povečati izkoristek obstoječih vozil in seveda javnega potniškega prometa, pomembno je učinkovito železniško omrežje, pa tudi tehnološka izboljšava vozil, našteva.

TEŠ 6.
TEŠ 6. FOTO: Bobo

Kot opozarja Trstenjakova, bo tudi tukaj treba opustiti fosilna goriva in preiti na druge vire – tak primer so električni avtomobili. Nasploh pa je treba spodbujati aktivno trajnostno mobilnost, kolesarjenje in pešačenje, pri čemer se moramo ločiti od svoje stare "avtomobilske" miselnosti. Tudi na področju stavb bo treba opustiti fosilna goriva; tukaj imajo potencial predvsem daljinski sistemi ogrevanja, seveda pa bo treba nadaljevati energetsko prenovo stavb.  

Kot poudarja, pa mora biti vsekakor prvo vodilo oziroma glavni ukrep na poti do podnebne nevtralnosti zmanjševanje rabe energije in energetska učinkovitost v vseh sektorjih: "Miselnost, da je za doseganje podnebne nevtralnosti dovolj že sprememba energenta, se pravi opuščanje fosilnih goriv, je napačna in nezadostna."   Kot dodaja, so poleg naštetega izjemno pomembni tudi ukrepi krožnega gospodarstva, npr. daljše trajanje izdelkov, pravica do popravila, recikliranje, tehnološki razvoj oz. inovacije in digitalizacija. Nič manj pomembni in pri nas marsikdaj spregledani pa so človeški viri, znanje ljudi, ki bodo znali prehod v podnebno nevtralnost voditi in izpeljati, saj gre za celotno spremembo družbe. Tudi ljudje bomo morali spremeniti svoje navade oz. način, kako stvari počnemo, opozarja.  

Bi nam torej lahko uspelo postati podnebno nevtralna država? Čemu bi se glede na analize morali odpovedati, da bi to uresničili?  

Katarina Trstenjak, univ. dipl. geog., M. Sc., se je ekipi CEU pridružila pri projektu LIFE Podnebna pot 2050, pri katerem koordinira delo z odločevalci. Več let se ukvarja s tematiko podnebnih sprememb. V sklopu študija morske ekologije (Univerza v Bremnu, Leibniz Centre for Tropical Marine Research), je v Gani pol leta preučevala obalno erozijo. Pod okriljem British Councila je bila izbrana za podnebno zagovornico in tako pridobila dodatne mednarodne izkušnje. Kot geografinja in ekologinja ima na okoljske teme interdisciplinaren pogled.

Po izračunih oz. analitičnih podlagah, ki so jih pripravi v sklopu projekta LIFE Podnebna pot 2050, je pot do podnebne nevtralnosti mogoča po dveh analiziranih scenarijih (teh scenarijev je sicer lahko še več oz. obstajajo različne kombinacije), in sicer z uporabo sintetičnega plina ali z dolgoročno rabo jedrske energije, pojasnjuje Trstenjakova. 

Pri obeh scenarijih je podnebna nevtralnost dosežena ob spoštovanju sektorskih strateških ciljev, kot sta zanesljivost oskrbe in prehranska varnost, ter z ohranjanjem kvalitete življenja: "Pri zasledovanju cilja podnebne nevtralnosti bomo kot družbe še naprej stremeli k izboljšanju kvalitete življenja, kar pa ne pomeni nadaljnjega povečanja materialne potrošnje. Pri prehodu je treba paziti, da je ta tudi pravičen in vključujoč, ter namenjati sredstva tudi za pravičen prehod in pomoč najšibkejšim."

Pri prehodu je treba paziti, da je ta tudi pravičen in vključujoč, ter namenjati sredstva tudi za pravičen prehod in pomoč najšibkejšim."
Pri prehodu je treba paziti, da je ta tudi pravičen in vključujoč, ter namenjati sredstva tudi za pravičen prehod in pomoč najšibkejšim."FOTO: Shutterstock

Kot je izpostavila, podnebno nevtralnost po obeh scenarijih dosežemo z upoštevanjem ponorov. Za gozd pa vemo, da je že danes izpostavljen posledicam podnebnih sprememb, zato bo treba tudi tega skrbno upravljati.  

"Ne bi želela govoriti, da se bomo morali nečemu odpovedati, saj je naš trenutni način življenja netrajnosten in presegamo planetarne meje. Raje bi želela, da bi videli v prehodu v podnebno nevtralnost priložnost, da razmislimo, kakšno življenje na planetu želimo za nas in naše zanamce, in da skušamo omiliti posledice podnebnih sprememb, ki so sicer že vidne in so neizogibno dejstvo. Precej več bomo izgubili in veliko več stvarem se bomo morali 'odpovedati' zaradi posledic podnebnih sprememb, kot pa če se prehoda v podnebno nevtralnost lotimo 'že včeraj', in to aktivno, na vseh področjih in ravneh – od države, skupnosti in podjetij do posameznika)," je sklenila Trstenjakova.  

Strokovne analitične podlage, uporabljene za osnutek strategije, so bile pripravljene v sklopu projekta LIFE Podnebna pot 2050.

Projekt LIFE Podnebna pot 2050 je namenjen spremljanju napredka in načrtovanju podnebnih ukrepov za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov na področjih stavb, prometa, industrije, kmetijstva, gozdarstva in odpadkov. Projekt gradi na razvoju in dopolnitvi obstoječega sistema za pripravo projekcij ter spremljanju izvajanja ukrepov.

Koronavirus pasica nova


KOMENTARJI (24)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Andree 27. 06. 2021 20.32
+1
potem pa se bodo e-aktivisti čutili zakaj bo prihajalo do dnevnih izpadov električne energije.
VAREN 27. 06. 2021 20.07
+2
Indija ima drugo največjo sončno elektrarno na svetu. Njena moč dosega moč naše jedrske elektrarne. Približno 1.500.000 panelov na kupu. Zdaj se pa vsi zagovorniki mal zamislite.
miro2x 27. 06. 2021 18.47
-1
TEŠ6 spet stoji, verjetno najboljši način za zmanjševanje co2 in izgube.
procesoid 27. 06. 2021 17.20
+3
Vetrnice so zelo drage glede na učinkovitost in izkoristek (30%). Poleg tega močno posegajo v prostor in ne zmanjšujejo onesnaževanja, saj so s tako majhno proizvodnjo elektrike zelo požrešne v industriji, ki izdeluje komponente. Tudi emisij ne zmanjšujejo, ker delujejo v presledkih, ostalo energijo pa morajo pokriti elektrarne na fosilna goriva. Problem je tudi hrup in motenje mikrokomunikacije (tv, gsm., itd.). Največjo nevarnost pa povzročajo vodovarstvenim področjem s pitno vodo, saj v primeru razlitja sintetičnega olja iz vetrnih turbin (burje, potresi) lahko pride do nepopravljive naravne katastrofe, zaradi česar se lahko civilizacija poslovi od vodnih zajetij. Daleč najbolj učinkovita proizvodnja el. energije je zagotovljena z jedrskimi elektrarnami (izkoristki 90%), kjer pa je problem s hrambo in predvsem razgradnjo teh odpadkov.
solo5 27. 06. 2021 16.56
+0
Važno je da se forsira toplotne črpalke in elektro avtomobile, ki se itak napajajo iz termoelektraran in bodo po mnenju trendsetter raziskovalcev vsi okoljski problemi rešeni.
Sputnik8 27. 06. 2021 16.37
+4
Odpovedati se parazitom v JU in smo zmagali.
proofreader 27. 06. 2021 15.47
+4
Ker okoljevarstveniki ne dovolijo vetrnih elektrarn in hidroelektrarn je edina rešitev še ena ali dve nuklearki.
VAREN 27. 06. 2021 16.04
+3
Najmanj dve, da bomo lahko samooskrbni.
VAREN 27. 06. 2021 15.35
+7
V ulici sva dva namestila toplotne črpalke pa je začelo metat varovalke ven v transformatorju. In zdaj se najdejo pametnjakoviči, ki promovirajo e avto. Telebani do konca.
donaj 27. 06. 2021 16.43
+3
Samo, to je res. Od kod bomo "jemali" elektriko?! V naših koncih elektro ne priklaplja več "sončnih elektro" celic. Menda do konca leta. Preobremenjeno omrežje, pravijo.
VAREN 27. 06. 2021 20.05
+2
Elektrika sama ni tak problem. Jo bodo pa podražal in uvažal. Problem so tokovi, ki so potrebni za polnjenje enosmernega toka baterije. Potrebni so debelejši vodniki in močnejši tokovi. Za to pa električno omrežje ni in nikoli ne bo pripravljeno. Sreča je le, da določeni vedo, da je e avto modna muha in nikoli ne bo v množični uporabi. Zato pa jih žice ne skrbijo.
Andree 27. 06. 2021 20.36
V Germeringu imam soseda,ki si je omislil to modno muho. Rezultat, po 3 mesecih je njegov audi etron šel nazaj k lizing hiši,ker so bile položnice za elektriko neznosne zraven tega pa jim še vsakih par dni skurilo varovalko
Delavec_Slo 27. 06. 2021 15.30
+6
Zeleni ste pa res zeleni, z dvema veternicama, koilikor jih slovenija premore ne napolnete pet avtov!
Delavec_Slo 27. 06. 2021 15.28
+5
Zeleni, danes se pričnite ukvarjati, kako boste reciklirali bateriej iz teh e-avtov-pa da vas vidimo!
VAREN 27. 06. 2021 15.32
+3
Ne rabijo se s tem ukvarjat ker e avto itak ni prihodnost. Je več ostalih baterij vseh elektronskih naprav.
Delavec_Slo 27. 06. 2021 15.27
+4
Kje boste pa e-avte polnili, prvo se znebite embalaže, ker je vsaka stvar 10x zapakirana, pol pa se bomo menili o ostalih stvareh.
ata_jez 27. 06. 2021 15.24
+3
Mi je všeč za logika - zapremo TEŠ in vsi preidemo na e-avte. :-)
VAREN 27. 06. 2021 15.31
+3
Ti pa lepo sanjaš z odprtimi očmi. Bodi vsaj realen. Tega ne bo nikoli. E avto je modna muha pa če ti je všeč ali ne.
pravicnez. 27. 06. 2021 15.23
+1
Globalisti bodo po korona natega nadaljevali z nategom neke butaste okoljske nevtralnosti. S takimi kvazi podkupljenimi ‘znanstvenik’ sirijo novo naslednjo prisilo.
gaber62 27. 06. 2021 15.15
+4
Zakaj ne poveste ljudem čemu se morajo odpovedati? Če zapremo TEŠ in plinske elektrarne toplarne je to pol manj energije. To pomeni redukcijo dobave elektrike. Polovična potrošnja glede na današnjo ob prepovedi ogrevanja z drvmi in plinom in plinskim oljem in premogom - najverjetneje bodo dimniki po hišah zapečateni - naše otroke in vnuke bo zeblo! Kmetje bodo morali zmanjšati živinorejo - za uporabnike to pomeni enkrat tedensko meso - mogoče! Seveda bodo vsa turistična potovanja za večino ljudi znanstvena fantastika. Tudi če bodo imeli e- avtomobil bo to zaradi pomanjkanja elektrike in posledično ekstremno visokih cen to nemogoče. Elita bo seveda izvzeta. Poleg tega je potrebno ljudem povedati, da so li-ion baterije in tudi solarni paneli v zelo velikem delu nerazgradljivi po koncu življenjske dobe. In ta nerazgradljiv del odpadkov vsebuje ekstremno nevarne težke kovine, ki se bodo kopičile na smetiščih - kadmij, selen, galij, svinec, litij.
lojze3 27. 06. 2021 14.59
+1
Nek 2 je rešitev
VAREN 27. 06. 2021 14.46
+6
Vi le sanjajte o nevtralnosti in vseh neumnostih povezanih s tem. zaprite TEŠ pa ste vsi brez poceni elektrike. Je ni sončne ali vetrne elektrarne, ki bi nadomestila TEŠ. Smo velik premajhna država po površini, da bi si lahko to privoščili. Vsi vzorci vetrnih in sončnih elektrarn so pa nič v primerjavi s potrebam. Ko bomo imeli vsaj še eno nuklearko močnejšo od sedanje lahko sanjate o zaprtju TEŠ.
boslo 27. 06. 2021 18.55
+1
Drži
Potouceni kramoh 27. 06. 2021 14.40
+6
Zadnja petletka je bla nova zmaga. V pogon smo dali TEŠ 6.V treh novih petlekah bo šaleški lobij zrihtal še TEŠ 6 in 7 in nova delovna mesta.Sam za jugoviče.Velenje bo Velenkovac mi pa polni nove elektro energije. 😂🤣
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088