Časzazemljo.si
Zeleni teden

Ljudje imamo vedno večji apetit: denarnica je najmočnejše orožje

Anja Kralj /16. 06. 2024 08.02

Ljudje imamo vedno večje apetite. Želimo večja vozila in stanovanja, novo pohištvo, vedno več gospodinjskih aparatov. Želimo si potovati dlje in pogosteje, naši domovi so napolnjeni z izdelki, ki jih redko uporabljamo, prav tako se omare šibijo od odvečnih oblačil. S pomočjo Vodnika po trajnostni potrošnji, ki je nastal na Agenciji za okolje RS, lahko spremenimo svoje potrošniške navade in tako ohranimo zdravje našega planeta in s tem tudi zdravje nas samih.

Pasica Zeleni teden - Green Week
Pasica Zeleni teden - Green WeekFOTO: 24ur.com

"Kupovati ali ne kupovati. Naše odločitve so pomembne. Imamo moč. Naše potrošniško povpraševanje in izbira izdelkov vplivata na oskrbo, gospodarstvo, družbo, okolje, naše zdravje in verjetnost, da bodo naši otroci živeli kakovostno in zdravo. Imamo številne možnosti, da omejimo negativne posledice svojega življenjskega sloga in navad in da vplivamo na proizvodnjo in potrošnjo. Da bi se pri izbiri izdelkov lahko pravilno odločali, pa moramo imeti ustrezne informacije in celovit vpogled v to, kako proizvodnja, uporaba in odstranjevanje naših najljubših stvari učinkujejo na okolje," opozarjajo na Agenciji za okolje Republike Slovenije (ARSO). In zato so izdali Vodnik po trajnostni potrošnji, s katerim sporočajo, da je denarnica naše najmočnejše orožje, s katerim lahko pripomoremo k zdravju in obstoju našega planeta.   

Odpadni tekstil
Odpadni tekstilFOTO: Shutterstock

Državni sekretar Uroš Vajgl poudarja, da današnji način življenja ni trajnosten. Kot je izpostavil, so apetiti potrošnikov vsak dan večji: "Povečuje se povpraševanje po živilih, pijačah, večjih vozilih in bivalnih prostorih, novem pohištvu, novih oblačilih, gospodinjskih aparatih ... Želimo potovati hitreje, dlje in pogosteje."  Okoljski odtis nenehno povečujemo, ne upoštevamo pa dejstva, da je ta večji od zmožnosti našega planeta. Ne upoštevamo tega, da imamo le en planet, kjer virov ni neskončno veliko. Nedavno poročilo mednarodnega panela za vire napoveduje, da bi lahko do leta 2060 povečali uporabo naravnih virov za 60 odstotkov glede na leto 2020, opozarja. 

Izdelek se nikoli ne pojavi v trgovini sam od sebe in ne izgine takrat, ko se ga naveličamo

Prehrana. Mobilnost. Bivanje. Pripomočki in gospodinjski aparati. Izdelki. To so kategorije, na katere so se osredotočili v priročniku, s katerim želijo državljanom ponuditi konkretne napotke, kako lahko v svojem vsakdanjem življenju odprejo bolj trajnostno poglavje. Kot opozarjajo na Arsu, imajo naši izdelki skrivno življenje, o katerem redkokdaj razmišljamo. "Noben izdelek se preprosto ne pojavi v trgovini in tudi ne izgine, ko ga nehamo uporabljati. Na leto vsak posameznik ustvari 500 kilogramov odpadkov," je poudaril Vajgl. Kot pojasnjujejo tudi v priročniku, ima vsak izdelek svoj življenjski krog, njegova pot se začne, ko začnejo pridobivati surovine, iz katerih ga bodo izdelali, konča pa se takrat, ko smo ga nehali uporabljati: "Prav vsaka od življenjskih faz izdelka ima podnebne, okoljske, družbene in zdravstvene vplive. Šele ko vplive posameznih faz seštejemo, dobimo celotno sliko o širšem učinku izdelka na okolje." 

Kako lahko prekinemo začaran krog? 

A kot izpostavljajo na Arsu, lahko v vsaki življenjski fazi izdelka negativne posledice za okolje tudi zmanjšamo: "Kot potrošniki imamo največje možnosti in odgovornost v času, ko izdelek kupimo, ko ga uporabljamo in ko razmišljamo o tem, kako ga bomo zavrgli. Pri tem izpostavljajo, da je pomembno, da spremenimo svoj način delovanja in razmišljanja. Kot naštevamo, lahko kot potrošniki kupujemo manj, zmanjšamo količino odpadkov in zmanjšamo ali odpravimo uporabo strupenih snovi. Naše izdelke lahko znova uporabimo ali jim damo nov namen. Še posebej pomembno je, da moramo izdelke uporabljati dlje časa. Ne bi jih smeli kupovati samo zato, ker so novi prišli na trg, izpostavljajo. Že uporabljene materiale in izdelke lahko znova preoblikujemo v nove. Če nič od tega ne uspe, lahko materiale vsaj vrnemo v proizvodni proces in poskrbimo za ustrezno recikliranje." 

Ključna sporočila vodnika, ki je dostopen na spletnih straneh Arsa, pa so, da sta v vseh življenjskih fazah izdelka velika povzročitelja negativnih obremenitev raba energije in prevoz. Za izboljšanje prehranskega sistema bo moral vsakdo odigrati svojo vlogo. Tako kmetje, industrija, trgovine, politiki in potrošniki. Prav tako poudarjajo, da bi morali biti materiali, ki jih vgradimo v stavbo, kakovostni in okolju prijazni, prav tako ne bi smeli vsebovati škodljivih kemikalij. Vsi bi se morali zavedati, da nakup in vsaka uporaba aparata prinašata okoljske posledice, veliko je nevidnih. Kot poudarjajo, pa lahko škodljive navade postopoma spremenimo. In najbolj učinkovito tako, da naslednjič, ko želimo kupiti nekaj, česar ne potrebujemo, zapremo denarnico. 

V okviru POP Zelenega tedna smo v naši medijski hiši vsak dan posvetili eni od okoljskih tem. V ponedeljek smo začeli s trajnostno mobilnostjo, torek smo obarvali z recikliranjem, sredo s prehransko varnostjo in ohranjanjem narave, četrtek smo posvetili zeleni energiji, petek biološki raznovrstnosti, v soboto je v ospredju voda, teden pa bomo zaključili z dobrimi praksami.

KOMENTARJI (5)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Ramzess 16. 06. 2024 10.49
Napačen sistem, ki iz človeka naredi potrošnika, sistem, ki skriva tehnologijo, zaradi katere bi tega ne bilo. Seveda bi to pomenilo svobodnega človeka, kar pa nadzornikom ni povšeči. Prejšnje civilizacije niso imele potrebe, recimo, po avtomobilih, letalih, ipd. ker so potovali skozi portale. Zato niso imeli cest, kaj ne. Ustvarili so sistem v katerem gre za potrošništvo, in nadzor ljudi preko tega, zato ni nič tako kot bi moralo biti, veliko tega prepovedano, itd. Še medinicina ne pozdravi, temveč le lajša, da se lahko služi preko nje. Prihajajo časi, ko se bo to vse spremenilo, spet bodo v rabi skrite tehnologije. Recimo, že replikator pomeni, da ne bo treba kupovati in kopičiti nepotrebno.
devote 16. 06. 2024 09.12
mediji so stalno v sluzbi denarja in politike. berem vas da spremljam vse lazi na kupu , a resnica je ravno nasprotna. ne prezentirajo kar je prav ampak kar prinese vec denarja. za zacetek se odpovejte reklamam in dokazite, da se motimo.
brabusednet 16. 06. 2024 08.48
+2
Ta pohlep pa spodbujajo mediji,ki reklamirate vedno več in reklame vse dlje trajajo.Če gledaš kak film,je več reklam,kor filma.Mediji pa to počnete samo za denar,da s tem denarje počnete to,kar tu pišete,da ni dobro.Mi Evropejci ne bomo sveta obvarovali,če ostali vse bolj svinjajo svet.
devlon 16. 06. 2024 08.23
+1
Ful velke apetite mamo, res.. želimo si kupit kaj dobrega za jest, pa potem raje ne, ker ne bo dnarja za druge stvari. Radi bi, ne vecje, temvec prvo stanovanje.. ampak izgleda, da se ta cilj vztrajno odmika.. morda bo uspelo do dneva penzije en zajčnik nabavt.
traparija 16. 06. 2024 08.16
+2
povpraševanje po izdelkih se zgodi zaradi medijev kot ste vi, ki vsled pohlepa zastruplja in prepričuje že tako programiranega in lahko vodljivega potrošnika z reklamami za stvari ki jih ne potrebuje, da si le ta v svojih malih glavah ustvarja želje in potrebe po izdelkih katerih izdelava zastruplja in onesnažuje planet. mediji ste daleč največji izvor vsega pohlepa in socialnih nemirov.
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1073