Časzazemljo.si
E-mobilnost

Lestvica javnega prevoza v Evropi: Slovenija na 14. mestu

A.K. /05. 05. 2023 06.00

Kje v Evropi je najbolj učinkovit in najmanj učinkovit javni prevoz? Na to vprašanje v novem poročilu odgovarja organizacija Greenpeace. Kot ugotavljajo, je najbolj učinkovit javni prevoz na voljo v Luksemburgu, najmanj pa v Bolgariji. Slovenija se je uvrstila na 14. mesto od 30. držav.

Organizacija Greenpeace je preučila javni prevoz v Evropi glede na njegovo dostopnost in cenovno dostopnost v 30 evropskih državah. In kakšne so ključne ugotovitve njihovega poročila o učinkovitosti javnega prevoza med evropskimi državami? Javni prevoz je v številnih državah predrag, izpostavljajo. Razen Luksemburga in Malte, ki državljanom omogočata brezplačen domači javni prevoz, so le Avstrija, Nemčija in Madžarska uvedle relativno ugodne vozovnice za celotno državo, ki stanejo manj kot tri evre na dan. Približno dve tretjini analiziranih držav namreč sploh nimata dolgoročnih vozovnic za celotno državo. 

Nemške vozovnice
Nemške vozovniceFOTO: Shutterstock

Mesta z najcenejšimi mesečnimi ali letnimi vozovnicami so Praga, Bratislava, Rim in Dunaj. Cena dnevne vozovnice oziroma dnevni strošek za prebivalce je okoli 0,85 evra ali še manj. Najdražji javni prevoz v Evropi pa imajo London, Dublin, Pariz in Amsterdam. Dnevne vozovnice tu stanejo več kot 2.25 evra na dan, so izračunali pri Greenpeace. 

In kakšna je končna razvrstitev na lestvici? Na vrhu je Luksemburg, ki se ponaša z najboljšim javnim prevozom v Evropi, sledijo pa mu Malta, Avstrija, Nemčija, Ciper, Španija, Švica, Madžarska, Nizozemska, Estonija, Češka, Belgija, Irska, Slovenija in Velika Britanija. Sledijo še Danska, Portugalska, Švedska, Poljska, Litva, Finska, Francija, Italija, Slovaška, Romunija, Latvija, Norveška, Grčija, Hrvaška, na repu pa se je znašla Bolgarija. 

Brezplačni javni prevoz v Luksemburgu
Brezplačni javni prevoz v LuksemburguFOTO: AP

Nekoliko drugačna je lestvica glede na učinkovitost in cenovno ugodnost prestolnic. Najbolje se je odrezal Talin, sledijo Luksemburg,  Valletta, Praga, Bratislava, Madrid, Rim, Dunaj, Atene, Sofija, Varšava, Bruselj, Ljubljana, Lizbona, Budimpešta , Riga, Vilna, Bern, Oslo, Helsinki, Zagreb, Berlin, Kopenhagen, Stockholm, Bukarešta, Pariz, Amsterdam, London, Dublin.

Kakšno je stanje v Sloveniji?

Slovenija in Ljubljana sta pristali na 14. mestu lestvice. Kot smo že poročali, je tudi Zveza potrošnikov Slovenije analizirala povezave javnega prevoza med vsemi regionalnimi središči v Sloveniji, ugotovili so, da v Sloveniji v resnici ni prave alternative avtomobilu. Kot so opozorili, pri tem lahko država zgradi ceste in parkirišča ter prebivalcem prepusti, da za prevoz poskrbijo sami, z osebnimi avtomobili. Problem takega pristopa je, da je zmogljivost prevoza po cesti tako omejena, da zelo kmalu pride do infarkta. Največje težave slovenskega javnega prevoza glede na njihovo analizo so številne, med njimi (ne)preprostost uporabe sistema javnega prevoza. 

Kaj pa dobri primeri? 

Imamo pa v Evropi vedno več dobrih in 'zelenih' zgledov. Tako so nemški potniki lahko lansko poletje za devet evrov mesečno uporabljali skorajda vsa sredstva javnega prevoza. Zadnji dan avgusta se je veliki nemški eksperiment v javnem prometu, ki so ga uvedli v času energetske draginje, končal.  "To je bil velik uspeh," ocenjujejo pristojni. Vlaki, avtobusi in tramvaji so to poletje tako prepeljali občutno več potnikov kot pred pandemijo. Rezultat pa: vsak peti potnik je znova odkril javni promet, so takrat izpostavili na Deutsche Bahnu. Prav tako se je nekoliko izboljšala kakovost zraka, kaže študija Univerze v Potsdamu. Zaradi nenadnega porasta potnikov pa se seveda niso izognili nepopisnim gnečam v času praznikov in na linijah, ki vozijo do turistično zanimivih mest.

Mineva že tretje leto, odkar je Luksemburg leta 2020 postal prva država na svetu, ki je odpravila cene vozovnic za ves javni prevoz. Tri leta kasneje so prebivalci polni hvale sheme brezplačnega javnega prevoza. Sistem jim namreč omogoča preprosto potovanje, je zelo pozitiven za okolje, nekateri pa so nanj začeli gledati celo kot na temeljno človekovo pravico. Ni pa spremenil tega, da na cestah kljub temu še vedno kraljujejo avtomobili.

Greenpeace poziva k cenovno ugodni enotni podnebni vozovnici

Mednarodna okoljska organizacija Greenpeace poziva vlade, naj uvedejo cenovno ugodne podnebne vozovnice za ves javni prevoz. Evropsko komisijo pa poziva, naj to omogoči in v prihodnosti uvede enotne podnebne vozovnice za vso Evropo. 

Javni prevoz so označili za luksuzno dobrino, saj je, kot so odkrili, v večini evropskih držav obdavčen po stopnji, ki je višja od številnih osnovnih storitev. V šestih evropskih državah pa je javni prevoz obdavčen celo toliko kot nekatere luksuzne dobrine, kot je nakit ali prestižne ure. 

Hkrati je DDV na čezmejne letalske vozovnice v EU 0 odstotkov, kerozin za letala pa tudi ni obdavčen, zaradi česar je cena prometa, ki najbolj onesnažuje okolje, nizka, podnebju prijazen prevoz pa ostaja drag, opozarja Greenpeace. 

Za financiranje teh storitev in preusmeritev spodbud stran od najbolj onesnažujočih oblik potovanja Greenpeace poziva nacionalne vlade in EU, naj odpravijo davčne oprostitve za mednarodne lete in letalsko gorivo ter naj še izboljšajo in razširijo svoj obstoječi javni prevoz, so zapisali v sporočilu za javnost. 

KOMENTARJI (9)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
ALYOSHA 12. 01. 2024 13.13
Rdeč dvonadstropni električni avtobus, simbol mestnega prometa v Londonu, je danes zjutraj zagorel na ulici v prometni konici v stanovanjski četrti Wimbledon, v jugozahodnem kvadrantu britanske prestolnice. Epizoda je povzročila veliko strahu, vendar ni povzročila nobenih poškodb.
ALYOSHA 12. 01. 2024 13.13
Bi rekla ovca:"Verjetno so bili konspiracionisti, hočem da se postavijjo povsod kamere in prepoznavanje obrazov in green pas in 15 minutna mesta tako ne bodo mogli več škoditi in uničevati zelenih vozil...!"
heartbreaker 06. 05. 2023 10.46
vlaki so najslabši. Delajo novo želežniško progo v Zagorju, vsak dan zamude. 2 dni nazaj smo v Lazah stali 1 uro!!!! Do litije smo porabili 1h 30. Če maš srečo, maš pop. "samo" 40 min. zamude z vlakom. Zjutraj pa 4 - 25 min. Pol pa po TV delajo reklamo "peljte se z vlakom". Ja, k res prej prideš k z avtom.
nekdo998 07. 05. 2023 19.02
Če ne bi delili prog, bi ljudje jamrali, da imamo proge še od Marije Terezije (čeprav takrat še ni bilo železniškega prometna sploh), ko pa jih delajo pa jamrajo, ker so zamude. Enako kot z avtocestami. Če je delo na cesti je normalno, da je kolona. Infrastrukturo je pač potrebno vzdrževat in nadgrajevat in tako je povsod po svetu.
ŠeVednoPlešem 05. 05. 2023 09.59
V Sloveniji nikoli nismo imeli razvite tradicije potniškega prometa, v tem pogledu smo zelo podobni Američanom. Avto je bil pri nas vedno simbol osebne svobode, še vedno je potovanje z avtom najhitrejše, povsod so parkirišča ... pri nas manjka vizija. ni pravih povezav. ni povezav logičnih med avtobusi in železnico, nimamo pravih mestnih železnic, ki bi razbremenile mestne vpadnice, obvoznice. Tramvaje smo kot velik dosežek odstranili iz mest. Letališče ni povezano na železnico. Mestne železnice, ne avtobusi, bi morali biti zgrajene logično v povezavi z obmestnimi parkirnimi hišami, ki bi morale biti skoraj zastonj ... Pač pustiš avto v Medvodah in hop na vlak, ki te popelje do središča, BTC, na Rudnik, pod Tivoli, pod ljubljanski Grad, v Šiško, na Vič ...
Darko32 05. 05. 2023 10.05
Kot navajaš recimo eno relacijo me prav zanima ali sploh prideš z vlakom v BTC. Kolikor sem šel gledat vozne rede vidim, da teh povezav sploh ni in ne obstojajo. To so naredili za goljufanje in nič drugega. Če vsaj mal ospremljaš in potuješ vidiš, da z vlakom neboš v SLO daleč prišel ampak si moraš vzeti časa en dan, da prideš do cilja.
Darko32 05. 05. 2023 09.57
+1
Tukaj se nekaj ne ujema. Namreč Slovenske železnice in določeni pa govorijo, da preipeljejo ogromno potnikov. Torej so številke nekje ponarejene. To področje bi sedaj potrebno razjasniti. Ko beremo razne prispevke in pogledaš malo ta članek je povsem jasno, da nekdo goljufa z številakmi na katere so vezane subvencije. Če gledamo vozne rede avtobusov in tudi vlakov vidimo, da se vozi bolj po kajbojsko brez neke vizije potovanja. POtniki, kateri išpčejo zveze pa vidijo, da je bolje, če gredo z svojim prevoznimsredstvom. Ni potrebno vsako uro neki prevoz. A super ječe imaš zvezo za naprej. Tako iz MS neboš prišel v enem dnevu na primostko ali recimo v AJDOVŠČINO z vlakom ali avtobusom.
proofreader 05. 05. 2023 09.05
+0
So upoštevali, da je Janša upokojencem zrihtal gratis?
heartbreaker 06. 05. 2023 10.47
a ni bla Bratuškova? in ja, vsak dan se z vlaki peljejo. Prav grozno je. Se nimaš kam usest, vse je zaseden zarad njih, gužva zarad njih....
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088