Časzazemljo.si
Trajnostno

Subvencije za e-kolesa: komu bodo namenjene?

Anja Kralj /10. 04. 2024 06.00

Prihajajo subvencije za električna kolesa. Država bo, če se boste odločili, da avtomobil zamenjate za kolo, primaknila 30 odstotkov. Namenjene bodo tistim, ki bodo želeli mestno električno kolo za premagovanje krajših razdalj. Namen razpisa je namreč spodbuditi uporabo koles za dnevne poti kot alternativo osebnim avtomobilom na krajših poteh. Kakšen odziv pričakujejo na ministrstvu? Kako napoved subvencioniranja e-koles vidijo v ljubljanski kolesarski mreži?

Kot smo poročali, bo kar štiri milijone evrov ministrstvo za okolje, podnebje in energijo samo letos namenilo za subvencioniranje e-koles. Subvencije bodo, tako vsaj obljubljajo, na voljo že junija, kar 30 odstotkov od cene bodo primaknili, če se boste odločili, da svoj osebni avtomobil zamenjate za električno kolo. 

S kolesom v službo
S kolesom v služboFOTO: Shutterstock

V letu 2021 smo prebivalci Slovenije opravili 3,8 milijona dnevnih poti, na njih pa smo skupno prepotovali 11,5 milijarde kilometrov. 2,2 odstotka teh kilometrov smo opravili s kolesom, kar je nekoliko več kot v 2017, ko je ta delež znašal 1,5 %. Namen naših poti s kolesom je bil največkrat prosti čas, ugotavljajo na Statističnem uradu Republike Slovenije. 

V zadnjih letih je država aktivno spodbujala gradnjo kolesarskih povezav od zaledij do samih mestnih naselij. Vzpostavljenih je bilo preko 500 km novih povezav: "Namen subvencioniranje električnih koles je spodbuditi uporabo koles za dnevne poti na teh povezavah kot alternativo osebnim avtomobilom na krajših poteh," pojasnjujejo na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo. Subvencionirana bodo električna mestna in tovorna kolesa. 

Subvencioniramo mestna kolesa za premagovanje krajših razdalj in ne za športna kolesa, katerih uporaba je primarno vezana na druge namene, izpostavljajo na MOPE. Subvencij ne bo tudi za e-skiroje. 

Subvencij ne bo za športna kolesa in ne za e-skiroje 

Podrobnosti razpisa, vključno s pogoji in omejitvami, bodo znane po zaključenem dogovoru z Borzen-om, ki bo za ministrstvo operativno izvajal razpis. Subvencioniramo mestna kolesa za premagovanje krajših razdalj in ne za športna kolesa, katerih uporaba je primarno vezana na druge namene, izpostavljajo. Subvencij ne bo tudi za e-skiroje. Kot odgovarjajo na MOPE so kolesarske povezave namreč primarno namenjene uporabi kolesa, uporaba kolesa je tudi bistveno varnejša na daljših razdaljah.

Pričakujejo dober odziv

Na ministrstvu pričakujejo dober odziv. Kot poudarjajo, so bile subvencije za e-kolesa  v večini evropskih držav pozitivno sprejete, enak odziv pričakujejo tudi v Sloveniji. Če se bo v procesu dodeljevanja subvencij izkazalo, da obstaja večji interes za subvencije, kot so prvotno načrtovali, bo MOPE proučil možnosti, da v te namene zagotovi dodatna sredstva, obljubljajo. 

Zakaj subvencij država ne nameni tudi za navadna kolesa, saj številni opozarjajo, da električna kolesa po mestu, kjer so večinoma kratke razdalje, vseeno povzročajo višji ogljični odtis – če uporabniki zamenjajo navadno kolo z električnim. Kot odgovarjajo, cilj subvencioniranje električnih koles ni zamenjava navadnega kolesa za električno kolo na dnevnih poteh: "Uporaba e-kolesa namesto osebnega motornega vozila ima v vseh primerih pozitiven vpliv na ogljični odtis. Električno kolo je bolj primerno za širšo množico prebivalstva, saj omogoča udobnejše  potovanje, poleg tega ima bistveno (do 30-krat) manjšo porabo energije od električnega avtomobila," naštevajo. Kot dodajajo, želijo spodbujati predvsem dnevno mobilnost prebivalstva iz primestnih, prometno manj obremenjenih okolij v prometno bolj obremenjena središča, povezano predvsem s kolesarjenjem v službo,  na delovna mesta in nazaj.

S kolesom v službo
S kolesom v služboFOTO: Shutterstock

Razdalja ob uporabi e-koles za večino ne bo več težava

Kako pa vladno namero glede subvencioniranja 8.000 električnih koles ocenjujejo v Ljubljanski kolesarski mreži? Kot pravijo, pozdravljajo, da bodo subvencij deležna tudi električna kolesa in ne samo električni avtomobili, saj so imajo e-kolesa kljub večjem ogljičnem odtisu v primerjavi z običajnimi kolesi zanemarljiv ogljični odtis v primerjavi z e-avtomobili. Razdalja za večino, ki bi želeli v službo s kolesom, ob uporabi e-koles ne bo več težava. Kot spomnijo, je 70 % poti na delo namreč je krajših od 20 kilometrov, 46 % pa krajših od 10 kilometrov. Za daljše razdalje so sicer ovira slabi pogoji za kombiniranje JPP in kolesa.

Tako pričakujejo zlasti subvencioniranje mestnih, tovornih oziroma zložljivih koles za lažje kombiniranje z JPP. Predvsem tovorna kolesa bi bila zelo dobrodošla, saj se vse več družin odloča za tovorno kolo namesto drugega ali celo edinega avtomobila, menijo. A kot izpostavljajo, jih po drugi strani skrbi, da so pogoji za uporabo koles na daljše razdalje še vedno pomanjkljivi, na primer do Ljubljane iz okoliških občin vodi le malo (kakovostno) urejenih kolesarskih poti, zato bi bilo treba še bolj pospešeno delati na zagotavljanju regionalnih kolesarskih povezav, pa tudi na višji kakovosti kolesarskih površin na splošno. E-kolesa zaradi vrednosti in polnjenja tudi zahtevajo kakovostnejše in varnejše pogoje za parkiranje, kar je marsikje v Sloveniji izziv, dodajajo. 

Ovira za kolesarjenje v službo še vedno infrastruktura 

Katere pa so danes glavne ovire, zaradi katerih se več ljudi v službo ne vozi s kolesi? Kot pojasnjujejo v Ljubljanski kolesarski mreži, je zagotovo glavna ovira pomanjkanje varne in udobne kolesarske infrastrukture ter pregost in prehiter promet za varno kolesarjenje. Kot spomnijo, je žal pri nas javni promet, še posebej železniški, na veliko relacijah nekonkurenčen in neprivlačen. A kot poudarjajo, smo tudi malo razvajeni, saj je pri nas z avtom potovati (pre)udobno, tako z vidika razpoložljivosti avtomobilov, v Sloveniji imamo visoko stopnjo lastništva avtomobilov, in enostavnega in brezplačnega parkirišča.

Kolesarska parada
Kolesarska paradaFOTO: Luka Kotnik

Čeprav načeloma podpirajo subvencije, pa verjamejo, da so za spreminjanje potovalnih navad precej bolj učinkoviti ukrepi izboljšanja pogojev za kolesarjenje, predvsem grajenje učinkovite občinske, regionalne in državne kolesarske infrastrukture, ki je varna, udobna, povezana in privlačna.

Kaj drugega bi še lahko v Sloveniji izboljšali, da bi več ljudi kolesarilo v službo?

Potrebujemo več parkirišč za kolesa, namenjanje javnega prostora pešcem in kolesarjem, zlasti s preobrazbo površin, namenjenih motornemu prometu, vključno s parkirnimi površinami, naštevajo. Poleg "korenčkov" pa potrebujemo tudi "palice", so prepričani: "Umirjanje in omejevanje motornega prometa, še posebej v središčih, stanovanjskih soseskah in v okolici šol, strožjo parkirno politiko, spremembo načina plačila potnih stroškov, ki trenutno predvsem spodbuja uporabo avtomobila ... Potrebujemo udejanjanje prostorske politike, ki je usmerjena v trajnostno mobilnost in dostopnost za vse, npr. odmik od prakse, ko so trgovske površine in obrtne cone dostopne le z avtomobilom. Vse te usmeritve že obstajajo v občinskih in državnih strategijah, zelo problematično pa je razhajanje med strategijo in dejanskimi izvedbami."

Kolesarska parada
Kolesarska paradaFOTO: Luka Kotnik

Kot poudarjajo, bi država morala izkoristiti velik potencial za integracijo kolesarjenja in JPP, še posebej železniškega prevoza, za kar je seveda potrebna korenita nadgradnja ponudbe in učinkovitosti JPP. Država bi tudi lahko, kot je že začela pred leti, spodbujala podjetja za pripravo in izvajanje mobilnostnih načrtov. Pričakujejo tudi aktivno vlogo županov, predstavnikov vlade in parlamenta pri promociji uporabe trajnostnih oblik mobilnosti. Če bodo odločevalci tudi sami dajali pozitiven zgled, bodo državljani vedeli, da mislijo resno, so prepričani. 

KOMENTARJI (33)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
User1568683 13. 04. 2024 14.56
Slo kolesa imajo mehansko in elekrično blokado; ne gredo več kot 25 km/h, niso zložljiva. Največ je tistih s štango. Zahtevajo od kolesarja pirueto da se lahko vsede na sedež, specialke...bljak...Kdaj bodo ločena dirkalna kolesa od potovalnih. Takrat, kadar bodo imeli luknjasto čelado na glavi in dirkalno balanco...!
biggbrader 11. 04. 2024 18.30
-1
Borzen in trgovci. Plešemo.
Delavec_Slo 10. 04. 2024 19.42
+1
In vsi vozači v Ljubljano v službo 50 km oddaljeni se bodo vozili s temi el. jajci!
Japa Jade 11. 04. 2024 08.04
Delavec, zakaj jajci, sploh veš kakšne so karakteristike teh koles ?
?rnogled 10. 04. 2024 18.24
+1
Podpiranje lenobe.
ap100 10. 04. 2024 18.04
+2
tistim ki imajo dovolj denarja za nakup električnih koles
boy36 10. 04. 2024 13.35
+5
In kje je meja med športnim in mestnim e kolesom. Zakaj se s E-MTB kolesom ne bi mogel vozit v službo? Zopet nek razpis, ki nima glave ne repa!! Naj dajo subvencije, vsakemu nakupu. Nadzor pa v dobi digitalizacije je čist enostaven. Midva z ženo imava 2,5 km do službe in bi z veseljem to koristila . Ni nama pa smiselno, da imava dva e kolesa za službo in dva za hribe?! Ni logičnosti.
Robigno176 10. 04. 2024 15.00
+1
Moped je moped 🙈
Banion 10. 04. 2024 12.38
+4
to da bodo subvencije obračunali trgovci v osnovi pomeni d bodo takoj zvišali osnovne cene. Žal se mi zdi tole malo bebava ideja vlade. Naj uredijo avtobusne prevoze ob sobotah in nedeljah.
?rnogled 11. 04. 2024 08.29
malo bebava ideja vlade. Sploh pa ni edina, večina njihovih idej je bebava.
Fery Zaka 10. 04. 2024 12.01
+4
Subvencije so namenjene bogatim in trgovcem, komu pa naj bi bile?
Antena 10. 04. 2024 11.20
+7
Namenjeno samo za ljubljančane ????
pietro 10. 04. 2024 15.01
+2
zgleda da za petkove kolesarje
cirenij 10. 04. 2024 10.19
+7
Spet ena bedarija, ki nas drago stane.
roten 10. 04. 2024 10.18
+3
Dobesedno se delajo norca ba kreni in bogatimi vse na pladnju ostali se stegnite
biggbrader 10. 04. 2024 09.40
+7
Glede na golobjo pamet do sedaj (košarice s hrano in podobne neumnosti...), bojo trgovci s kolesi že danes začeli dražiti mestna električna kolesa. Tako da bodo junija že 30% dražja. Hvala dr. Golob.
hansola 10. 04. 2024 09.53
-3
Drugač poma nimaš o čem govoriš, EDINI, ki lahko dražijo kolesa so Hervisi, Decathloni in podobni, ti že do sedaj zavajajo z raznimi popusti, ki to niso, ker imajo svoje znamke in si lahko MPC zmišljujejo. Kot primer eno treking kolo, Hervis, znižano 50%, kitajc pride enako kot kolo priznane znamke s 10% popustom in isto opremo. KOT DRUGO, za priznane znamke obstajajo EVROPSKI ceniki, že 20+ let to obstaja, kamorkoli in kjerkoli greš bo MPC za isto kolo (z izjemo razlike v DDV) ENAKA. In kjerkoli so subvencije že se cene NE MOREJO spremenit, ker MPC diktira proizvajalec ne prodajalec. Seveda si lahko prodajalec da svojo višjo MPC ampak zakaj bi potem kupil kolo v Sloveniji če bo v Avstriji ceneje??
Japa Jade 10. 04. 2024 11.41
-3
Bigbrader ima sindrom Trstenjakove.
ELINCTON 10. 04. 2024 09.38
+7
najbolj ekološko vozilo kolo so spremenili v neekološko. v termo elektrarnah kurimo premog da lahko polnimo električna vozila.
Banion 10. 04. 2024 12.40
ali ša uran in ne vemo kam z odpadki, kiso strupeni še nadaljnih sto ali več let
142 10. 04. 2024 09.33
+3
Meni je nono govoril kakšen frajer je bil, ko je kupil prvo kolo, tata mi je pravu da so se z njim vozil samo reveži, jaz sem pa ponovno na nonotovem nivoju. Kaj se zgodovina res ponavlja.
Sventevith 10. 04. 2024 08.38
+3
Veliko ljudi se bo ujelo na limance trajnostnega razvoja, pa te fore, ampak tako je tudi prav :)))
User1568683 10. 04. 2024 08.37
+2
Jaz bi imela e-kolo brez električne in mehanske blokade, ta je 25 km/h po evropsko in 250 W motojem. Rada bi imela tudi blatnike kot so imeli kolesa iz Roga, Kolo mora biti zložjivo kakor tudi 20 coll-sko...i.d.t...Ne maram oguljenih koles...
hansola 10. 04. 2024 09.47
-2
Če bi imela kaj pojma o električnih bi vedela, da je to software blokada ne električna in še manj mehanska. Drugače pa ženska, ne boš shendlala več kot 250W moči, niti pod razno, moč je omejena z razlogom.
Robigno176 10. 04. 2024 10.12
+3
Hansola, ziher tote e mopede prodajaš 🧐
blue3dragon 10. 04. 2024 08.32
+6
Kolesarjem, za nov krog razgrajanja in protestov po Ljubljani. So se že začeli pripravljati
?eso 10. 04. 2024 08.30
+7
Kolikor vem, se kar precej lastnikov električnih koles boji kraj. Kupujejo za šport in ne za vsakodnevno rabo
Julijann 10. 04. 2024 08.28
+8
E- kolesa pa Borzen ... za pot v službo po mestu je dovolj navadno kolo, a teh pa ne bi sofinancirali.
GhostWithAxe 10. 04. 2024 08.21
+8
Kljucna beseda je Borzen. Zakaj potrebujemo privatnega posrednika za nekaj kar elegantno lahko ministrstvo izvaja samo.
biggbrader 10. 04. 2024 09.41
+6
Golobje podjetje,...potihem.
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088