Časzazemljo.si
Trajnostno

Avtomobil postaja razkošje: veliko finančno breme za slovenska gospodinjstva

Anja Kralj /13. 03. 2025 06.00

Izdatki za stroške prevoza gospodinjstva vedno bolj udarjajo po žepu. Kot ugotavljajo v novi študiji o prevozni revščini v Sloveniji, za gospodinjstva z nižjimi dohodki izdatki za prevoz pogosto predstavljajo več kot četrtino njihovega proračuna. Avtomobil je v Sloveniji v mnogih primerih nuja ali dobrina, ki ji gospodinjstva dajejo prednost pred drugimi izdatki. Razpršena poselitev in omejena mreža javnega prevoza prebivalce silita v odvisnost od osebnih vozil, ki so veliko finančno breme za gospodinjstva, poudarjajo v društvu za sonaraven razvoj Focus.

V Sloveniji je okoli 60.000 prevozno revnih prebivalcev, ugotavljajo na Geografskem inštitutu Antona Melika. Večinoma prebivalci na območjih, kjer ni urejenega dostopnega javnega prevoza, postanejo prisilni lastniki avtomobila, za katerega porabijo velik del prihodka. Prevozna revščina v Sloveniji je kompleksen pojav, ki je močno prepleten s prostorskimi, finančnimi in socialno-ekonomskimi razsežnostmi. Nova ekonomska študija o prevozni revščini v Sloveniji, ki so jo pripravili v okoljski organizaciji Focus v sodelovanju s strokovnjaki ekonomisti, razkriva pomembne socialno-ekonomske razlike v povezavi z dostopnostjo prevoznih storitev in dohodkom. Medtem ko je dostop do javnega prevoza v večjih mestih primerljiv z evropskim povprečjem, so prebivalci podeželja pogosto prisiljeni v lastništvo osebnih avtomobilov, ki pa jim predstavlja veliko finančno breme, ugotavljajo. 

Točenje goriva
Točenje gorivaFOTO: Bobo

"Študija ekonomskih in političnih vplivov na trenutno in prihodnje stanje prevozne revščine osvetljuje pomembne razlike v prevozni revščini med dohodkovnimi skupinami. Ugotovitve študije kažejo, da gospodinjstva z nižjimi dohodki namenjajo bistveno večji delež svojih dohodkov za stroške prevoza kot gospodinjstva z višjimi dohodki, pri čemer izdatki pogosto predstavljajo več kot četrtino njihovega proračuna. Posledično jih dvig cen goriv tudi bolj prizadene. Simulacijska analiza v študiji pokaže, da bi se lahko v določenih primerih izdatki za prevoz pri najranljivejših skupinah prebivalstva povečali tudi za več kot polovico, kar bi dodatno poglobilo socialne neenakosti," razlagajo v Focusu. 

V vzhodni kohezijski regiji problematika prevozne revščine bolj izrazita

Prav tako študija kaže razlike med kohezijskima regijama. V vzhodni kohezijski regiji je problematika prevozne revščine bolj izrazita, k čemur v veliki meri prispeva slabša dostopnost javnega prevoza in drugih alternativ, izpostavljajo. 

Strošek osebnega vozila
Strošek osebnega vozilaFOTO: Adobe Stock

Prevozna revščina je v Sloveniji tesno povezana s prostorsko razpršenostjo poselitve, omejeno dostopnostjo javnega prevoza in visokimi stroški mobilnosti, kar najbolj prizadene ranljive skupine. Naraščajoče cene goriv dodatno povečujejo finančno breme gospodinjstev, zato so nujni celostni ukrepi, kot so širitev javnega prevoza, razvoj alternativnih prevoznih možnosti in spodbujanje lokalnega zaposlovanja. Pomembno vlogo ima tudi stanovanjska politika, ki mora omogočiti dostopna bivališča na prometno ugodnih lokacijah, pojasnjujejo. 

Avtomobil kot nujen strošek, ne razkošje

Kot poudarjajo v Focusu, lastništvo osebnega avtomobila stane preveč. Kot pojasnjuje Marjeta Benčina, je Slovenija v vrhu EU po deležu, ki ga gospodinjstva namenjajo za mobilnost, in sicer skoraj 16,9 %. Od tega za nakup namenimo 5,9 %, za uporabo in gorivo 10,4 % in za storitve: 0,6 %. Ker je prevoz včasih nujno zlo, moramo posledično omejevati proračun gospodinjstva na drugih področjih: "Ob trenutnih trendih rasti cen goriv pa se zna zgoditi, da bodo lastništvo, vzdrževanje in poraba jeklenih konjičkov postali tako dragi, da se bo mobilnost najbolj ranljivih skupin poslabšala. Ob slabi ponudbi in dostopnosti javnega potniškega prometa to pomeni, da bo vse več prebivalcev mobilnostno revnih." 

Soavtorica študije Marjeta Benčina iz okoljske organizacije Focus komentira: "Le 1,8 % prebivalcev Slovenije trdi, da si ne morejo privoščiti avtomobila, kar nas uvršča med države z najboljšo dostopnostjo osebnih vozil v Evropski uniji. A visoki izdatki za gorivo, vzdrževanje in nakup novih vozil razkrivajo drugo plat zgodbe. Avtomobil je v Sloveniji v mnogih primerih nuja ali dobrina, ki ji gospodinjstva dajejo prednost pred drugimi izdatki. Razpršena poselitev in omejena mreža javnega prevoza prebivalce silita v odvisnost od osebnih vozil, ki so veliko finančno breme za gospodinjstva. Posledice pa niso le finančne visoke emisije, prostorsko potratna cestna infrastruktura, prometne nesreče in zastoji pomenijo, da je brez trajnostnih rešitev težava dolgoročno nevzdržna. "

V prvem dohodkovnem kvintilu (tj. 20 % gospodinjstev z najnižjimi dohodki) skoraj 40 % gospodinjstev nima na voljo osebnega avtomobila. Dostop do osebnega avtomobila torej v Sloveniji ni univerzalen, temveč je močno odvisen od dohodka gospodinjstva. Pri tem odsotnost avtomobila v najnižjih kvintilih razkriva pomemben vidik socialne neenakosti, ki vpliva na mobilnost in širše življenjske možnosti teh gospodinjstev, opozarjajo. 

Avtomobil.
Avtomobil. FOTO: Shutterstock

Benčina dodaja: "Vsako povečanje cen goriv znatno poveča delež gospodinjstev, ki za goriva namenijo več kot 6 % svojih izdatkov za življenjske potrebščine, pri čemer so gospodinjstva z nižjimi dohodki najranljivejša. To kaže na potrebo po ukrepih za omilitev bremena naraščajočih cen energentov." 

Na podlagi ugotovitev iz študije v Focusu poudarjajo nujnost sistemskih rešitev, kot so izboljšanje dostopnosti javnega prevoza, subvencioniranje trajnostnih prevoznih možnosti in boljša integracija prometnih politik s socialnimi ukrepi. Le z usklajenimi ukrepi lahko zmanjšamo prevozno revščino in zagotovimo enakopravno mobilnost za vse prebivalce Slovenije, so prepričani. 

Kaj je prevozna revščina?

Prevozna revščina (ang. transport poverty) je kompleksen in večplasten pojav, ki je v zadnjih letih postal pomemben predmet raziskovanja zaradi svoje povezanosti s socialno-ekonomskimi razmerami, okoljskimi politikami in trajnostnim razvojem. V splošnem gre za stanje, ko posameznikom ali gospodinjstvom ni omogočen dostop do ustreznih prevoznih storitev zaradi finančnih, prostorskih, infrastrukturnih ali socialnih omejitev. Prevozna revščina, ki je še posebej izrazita med ranljivimi skupinami prebivalstva, kot so osebe z nizkimi dohodki, starejši, invalidi, ženske, v kolikor imajo znotraj gospodinjstva podrejen položaj, begunci in migranti ter prebivalci odročnih podeželskih območij, ima lahko resne posledice na njihovo socialno vključevanje, dostop do osnovnih storitev, zaposlitvenih možnosti in splošno kakovost življenja, razlagajo v poročilu o študiji. 

KOMENTARJI (53)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
yolli 13. 03. 2025 16.08
+1
Slovenci smo obsedeni s plehom....a bolj južno kot gremo je obsedenost večja.....
mptour 13. 03. 2025 13.47
+4
Ja, seveda. Ker je treba imeti boljšega, kot sosed.
jokal 13. 03. 2025 12.02
+4
Da, ampak Slovenca tam ne boš videl - tudi na Flixbusih in mednarodnih vlakih Slovencev ni. Dolga leta je vozil avtobus ZG-LJ-Trst, Hrvati so se vozili, Slovenca pa nikoli nobenega na tem avtobusu. Slovenec gre s svojim avtom, ker mu je to ponos in pika. Se spomnim burne razprave na forumu, kje se da v Budimpešti zastonj parkirat. Da bi pa v LJ sedel na vlak, ki ga za 15 € direktno pripelje v Budimpešto, to pa že NE.
oježeš 13. 03. 2025 14.08
Bo že res. Le pozabil si, če imaš avto si veliko bolj svoboden. Zapelješ se kamor si zaželiš, odideš kadar ti paše ali se spomniš, vmes zaviješ še kam, kamor prej nisi imel namena. Če se pelješ z vlakom, ki je resnično cenejši kot z avtom, pa pojdi vmes na kavo, ali krajši sprehod v Novo mesto, recimo. Pojdi na Gorjance ali nekam na malico, ker se ti ravno zalušta. Bolj je tako, kdor ni imel in nima avta, je vesel, da se lahko pelja bodisi z avtobusom ali vlakom. kdor pa ima avto, se mu je pa malo težje navaditi na vozne rede. Sva želela iz Kranja na bled z avtobusom, pa je bil v Kranju že čisto zaseden. Sva šla na izlet v Bohinj, na Vogel in na Primorsko stran. Sva mislila, da se bova z avtobusom le pripeljala na most na Soči, pa je lepo pisalo, da avtobus med počitnicami ne vozi. Tako sva morala najeti taxi do Mosta na Soči, nato pa z vlakom do Jesenic. Ker pa je vlak pripeljal na Jesenice po 20 uri, nisva imela več ne avtobusa ne vlaka do Kranja. Tako je moral po naju priti sin, ki je imel žurko v Ljubljani. In potem nobenega nakladanja glede javnega prevoza, ne jemljem resno. Da hodiš po gorah več kot 8 ur, potem pa utrujen ne moreš z javnim prevozom do doma, pa hvala lepa tako za vlak, kot za avtobus.
jokal 13. 03. 2025 18.32
Ne bo držalo, vlak z Jesenic do Kranja vozi ob 20 43 in še eden ob 21 35.
St. Gallen 13. 03. 2025 11.49
+4
Kaj ti bo avto, ce imas udoben, poceni vlak Zürich-Graz...zvecer gres, dopoldne si ze doma
traparija 13. 03. 2025 11.55
+6
kaj maš od lajfa če kot penzjonist nimaš avta, pa sam ti veš. če kdaj, avto rabiš v penzjonu. a si v penzjonu skos sam doma pa na balkanskih rdečih internetih visiš? pol ga res ne rabiš, haha. pr teb marsikej ne štima vidim, tko med vrsticami veliko poveš česar nimaš ravno namena delit. kašen lajf je to da si skos doma, pa v penziji, a si mogoče invalid ?
jokal 13. 03. 2025 12.07
+5
Da, avto rabi, ampak za tistih par km do trgovine mu je dovolj avto za 2000 €, potem pa vidiš penzioniste, ki imajo avto za 30000 € in več, da se lahko zapeljejo do 1. trgovine. Zadnji kos kruha si od ust trga, samo, da vozi novi lep avto. To je Slovenec.
jokal 13. 03. 2025 11.43
+2
Problem je v slovenskih glavah. Slovenec ne bo sedel na vlak ali avtobus, ker ga je sram. Kaj bodo pa sosedje rekli ? Avto je ponos in statusni simbol za Slovenca.
jedupančpil 13. 03. 2025 13.36
+1
o kakšnih vlakih je govora? sej nismo v new yorku
yolli 13. 03. 2025 11.04
+7
Javne uslužbence bi lahko hitro spravili na javni promet. Sploh tiste v Ljubljani
srp28 13. 03. 2025 09.48
+14
Zanimiv paradoks, na cesti videvam vec Porschejev kot Cliotov v zadnjih 5 letih
ssbobo 13. 03. 2025 09.42
+5
Aha..... vlak z Avančne Horice do LJ bozi eno uro.... če ni gneče na tirih. Okoliški prebivalci pa vssk z sbojim avtom pa AC prot šihtu pa faxu..... Nvo komsomoljat pa fajta po plažah sveta z slamco
Midelamodrugace 13. 03. 2025 09.24
+8
O tem golobinjo nič ne ve 🤣🤣🤣
r h 13. 03. 2025 09.19
+18
Ni problem samo v tem, da so predragi, problem je ker so zanič. Vse se kvari. Avtomobili za 60.000€ in več se kvarijo kot za stavo. Prižigajo se vsemogoče lučke, pooblaščeni servisi pa nimajo pojma, kaj je narobe. Avti več ne vzdržijo več kot 10 let. Poceni in nekvalitetni deli ki vzdržijo samo do poteka garancije, cene pa ...... Včasih si novo vozilo srednjega razreda dobil za preračunano 7000€ do 8000€, avtomobili so ob rednem servisiranju in negi vzdržali tudi po 30 let Zdaj pod 30.000€ ne dobiš nič in vse je zanič.
soncarica84 13. 03. 2025 09.15
+6
Penzionisti s strasno majhnimi pokojninami se vedno rajsi vozijo avto, kljub dobrim povezavam in zastonj prevozu. Ne govorim za kraje, kjer javnega prevoza ni. Sem vprasala tasta zakaj se ne pelje z avtobusom, pa pravi da rabi prtljaznik za trgovino, da z avtobusom tega ne more domov pripeljat.
DAEMONIUM 13. 03. 2025 09.09
+9
Ja in ta problematika to skrajno.levicarsko.in globalisticni vlado neverjetno skrbi?! Npr. To tako skrbi goloba, kumra in Boštjančiča da so kar za nekaj sekund zastali pri razmišljanju v kateri del Slovenije naj se vsilijo svoje sončne kolektorjev, da bodo čez leto dni, ko jih odplaknejo volitve, preprodajali zblojenim sloveneceljnem svojo elektriko!!!
Uškakola 13. 03. 2025 08.37
+8
Razkošje je kultura in celoten javni sektor tega ne preživi, ne prenese niti gospodarstvo JAPONSKE.
Blue Dream 13. 03. 2025 08.31
+7
Tako bi moralo biti. Javni prevoz bi moral biti bolj dostopen za vse in čisto poceni. Avtomobil pa luksuz
Morgoth 13. 03. 2025 08.38
+7
Upam, da boš med prvimi, ki bo ob ta "luksuz".
NotMe 13. 03. 2025 08.40
+11
A veš, da je javni prevoz luksus? Z busom v center štiričlansko družino pride cca 12 evrov, z avtom pa 3. Plus parkiranje evro in pol.
Blue Dream 13. 03. 2025 08.43
+3
sem napisal da bi moral biti čisto poceni. tako kot je bilo včasih ko je bil LPP praktično zastonj ali pa še ceneje. Tako bi spodbudili ljudi k uporabi javnega prevoza, zmanjšali obremenitev cest in skrbeli za okolje in dihali čistejši zrak
DAEMONIUM 13. 03. 2025 09.15
+10
Tako je bilo v času komunizma v 60 letih prejšnjega stoletja, ko so se na lažgoše vozili samo partijski veljaki, ljudje ki so grabili seno v bližini teh cest pa so vedno zastali, ko se je mimo po cesti pripeljalo sem pa tja kaksno vozilo po makadamski cesti dvigajoč oblake prahu.
Blue Dream 13. 03. 2025 09.45
-4
DAEMONIUM ok kakšno zvezo ima to?
Make Europe Great Again 13. 03. 2025 09.52
+2
to da vsak si zasluzi svoj avto..... smo leta 25 ne 1960... eni res ste 100 let za luno z svojim prepričanji..... medtem ko ima slčuzbo bit komentar na 24 ur preko telefona on sanja o starih preprostih časih haha....noro ka vse zemlja nosi
Blue Dream 13. 03. 2025 10.00
+2
Homerino. Včasih je potrebno narediti kakšno retrovizijo ni vsaka nova pot boljša od stare. Tudi plastične vrečke menjavamo nazaj za cekarje
Blue Dream 13. 03. 2025 10.02
-1
Pa ne pravim sploh da človek nebi smel imeti avtomobila, govorim o tem da bi država morala bolj vzpodbujati uporabo javnega prometa ker bi od tega imeli vsi številne koristi
Blue Dream 13. 03. 2025 10.03
+1
Sedaj pa se dogaja ravno obratno tako da je na periferiji vedno manj avtobusnih linij
pegaso 13. 03. 2025 08.30
-8
Marsikdo bo to ugotovil, ko bo menjal avto. Mi smo šli na elektriko in vso energijo pridelamo z SE.
nelika123 13. 03. 2025 08.31
+10
Vso srečo na poti na morje
iMichael 13. 03. 2025 08.42
+3
Vsak dan greš na morje?
ssbobo 13. 03. 2025 09.45
+3
Ok.. pl tankas 3 min ?
pegaso 13. 03. 2025 10.52
+1
Hvala, smo bili že večkrat
pegaso 13. 03. 2025 10.54
-1
Niti toliko ne, 2x tedensko 3h, medtem ko spim. Letno 30000km
nelika123 13. 03. 2025 08.29
+11
Pravzaprav se še nismo prebudili.Da nas molzejo kot nekoč tlačane.Naš denar pa porabljajo za neumnosti,birokracijo in vojne,namesto za blaginjo
NotMe 13. 03. 2025 08.25
+8
Čudna študija. Edini pameten stavek je tisto, da se morajo energenti poceniti. Avtomobil pa ni luksus, temveč je nuja, v kolikor ne živiš v mestu, pa še to imajo javni prevoz urejen le ta velika mesta. Kaj naj zdaj, vse strpamo v 15 minutna mesta in pustimo podeželje medvedom? Je to cilj, kajne? Edino kar je res, je da so slovenci mahnjeni na pleh, naš vozni park je tak, da se tujci samo čudijo.
King Kralj 13. 03. 2025 08.12
+0
Cudna studija. Nekdo je pac zopet potegnil proracunski denar za nic. Avtobusi na podezelju, ki vozijo v mesta na vsake pol ure z 2 do 3 potniki vmes pa na stotine avtomobilov, v katerem je voznik sam.
jazpatipažidanamarela 13. 03. 2025 08.16
+4
Mogoče so to kraji, ki so oddaljeni od glavnih mest do pol ure vožnje. Kaj pa tisti, ki so dlje?
Hugh_Mungus 13. 03. 2025 08.10
-8
Narod se sam potiska v prevozno revščino - z izbiro kraja bivanja. Mnogi bi radi živeli v hiši na samem, hkrati pa se čutijo, da jim pripada vsa javna infrastruktura, od zdravstva, javnega prevoza, policije itd. Bolj kot je družba skoncentrirana, bolj je učinkovita - pa tudi na splošno je prostor bolje izkoriščen, ne da ni več koščka neokrnjene narave, ker so povsod posejane hiše in vikendi. Ja, za stanovanje bom v mestu plačal toliko kot nekdo za hišo, bomo pa kvečjemu potrebovali le en manjši avto in ne dveh z vso pripadajočo dnevno porabo goriva, zapravljenega časa za vozakanje itd.
jazpatipažidanamarela 13. 03. 2025 08.12
+6
A praviš, da naj bo revež najemnik v mestu kjer plačuje visoko najemnino in zraven strada zato, da ne bo potreboval avtomobila za v službo. Kolikor je meni znano večina najemodajalcev zahteva, da imaš avtomobil sicer te ne zaposlijo.
NotMe 13. 03. 2025 08.36
+6
Izbira? Super izbira, ali živeti v hiši z vrtom, ki jo je zgradil ded, ali pa jo prodat za 150 jurjev in si kupiti garsonjero? To je pa res izbira. No, vsakemu svoje. Če si ne želiš družine in ti je edini cilj kofetkanje, filozofiranje, potovanje, potem mogoče. Slovenija pa ima toliko neokrnjene narave, da si še misliš ne, ampak seveda ne veš, ker do tja ne vodi....cesta. Se pelješ le do vikendic, potem te pa mine, ker bi moral 15 minut peš. Že 20 min vožnje iz Lj si lahko med medvedi
trollolll 13. 03. 2025 08.46
+10
zivim na podezelju... imam 1gbit internet, delam na daljavo. kvaliteta zivljenja v miru je neprecenljiva... za noben dnar se ne vrnem v panj v ljubljani. fuj
jazpatipažidanamarela 13. 03. 2025 09.06
+3
Popravek: iz najemodajalcev v delodajalcev.
NeXadileC 13. 03. 2025 08.04
+7
Zelena globalistična propaganda.
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088