Časzazemljo.si
Naslovnica

Odrast ali smrt

Miha Kranjc /10. 07. 2022 14.53

Mathias Schmelzer je ekonomski zgodovinar in podnebni aktivist, podoktorski raziskovalec na Univerzi Friedricha Schillerja v Jeni in Laboratorija za novo ekonomijo. Med drugim se ukvarja s politično ekonomijo kapitalizma, družbeno in okoljsko zgodovino, podnebnimi katastrofami in alternativnimi pristopi h gospodarstvu. "Odrast je kritika trenutnega ekonomsko družbenega sistema in predstavlja nabor ukrepov, s katerimi se lahko uspešno upremo izumrtju." Doda, da smo že globoko v podnebni krizi, zato se se moramo angažirati vsi, sicer se razmere ne bodo spremenile oziroma bo le še slabše. Njegova najnovejša knjiga nosi naslov Prihodnost je odrast (angl. 'Future is degrowth'). Konec junija je predaval na Mednarodni poletni šoli politične ekologije na ljubljanski Fakulteti za družbene vede.

Zakaj je tako težko sprejeti odrast kot pot iz poglabljajočih se kriz?

Vzrokov je veliko. Predvsem moramo vedeti, da so za ideologijo večne rasti zelo močni interesi, ki jim gospodarska rast koristi. Govorijo nam, da je rast dobra za vse, toda vsaj od 80. let prejšnjega stoletja vemo, da to ni res. Gospodarske, politične in družbene razpoke so v tem obdobju začele nastajati tudi v globalnih zahodnih velesilah Združenih državah in Evropi. Številne študije kažejo, da je večino bogastva, ustvarjenega z gospodarsko rastjo, pobrala zelo majhna elita najbogatejših.

Kako dolgo menite, da bo kapitalizem še vztrajal kot gospodarsko družbena ureditev?

Kapitalistični sistem je zelo močan. Še posebej ker se dobro prilagaja spremembam, kar počne tudi zdaj, ko se preoblikuje v zeleno ali deloma zeleno ekonomijo. Torej bo z nami še lep čas, kar bo posledično še poglabljalo krize. Upam, da se bomo uspeli upreti zbiralcem bogastva v naslednjih desetletjih. Če bo to uspešno ali ne, je odvisno od nas.

Ali torej pomeni, da zelena transformacija, projekt, ki je bil sprejet s politično večino, ni prava smer?

Do neke mere upam, da je to lahko uspešno, predvsem v delu, ki se nanaša na preobrazbo družbe na način, da bodo vsa delovna mesta trajnostna in da nihče ne bo opravljal del, ki ne služijo družbi in napredku (angl. bullshit jobs). Trenutno jih je veliko takih, ki sami pravijo, da ne koristijo nikomur.

Kaj so denimo takšna delovna mesta?

Ta koncept je opisal ameriški antropolog David Graeber. To so zaposlitve, za katere ljudje sami pravijo, da družbi niso koristne. Ko je objavil kratek članek, je dobil veliko odziva od ljudi, ki dejansko opravljajo takšna dela denimo v zavarovalništvu, na finančnih trgih, kot pravniki v podjetjih, zaposleni v oglaševanju in podobno. Torej ljudje, ki vedo, da ne služijo ničemur drugemu kot dobičku, da ne ustvarjajo nečesa, kar trg res potrebuje. To je zanje zelo frustrirajoče, hkrati pa je velika izguba človeških virov v obliki odvečne energije in zaposlenih, pa tudi v obliki dela, ki je vloženo v nekaj, kar nima namena.

Toda odgovornost ni enaka za vse. Nekatere države so bolj odgovorne za uničevanje planeta kot druge, torej morajo nositi tudi večje breme pri spremembi?

Tako je. Na podlagi zgodovinskih izpustov, ki jih je ustvarila neka država ali regija v zadnjih 200 letih, in trenutne zmožnosti prilagoditi se na podnebno krizo trdim, da moramo, če želimo ustvariti visok življenjski standard za vse, upoštevati ta dejstva. Torej pustiti prostor za rast nerazvitim predvsem na južni hemisferi. Denimo vzpodbujati gradnjo cest, stanovanj, elektrike in druge infrastrukture. Tudi tukaj bodo materialne posledice, a to je nujno. Izvedljivo pa je le, če zmanjšamo rabo virov v bogatih deželah, ki so že dosegle visoke življenjske standarde in se lahko usmerijo v dobo 'post rasti'.

Odrast mnogi primerjajo z recesijo. Toda vi trdite, da gre za različna pojma, koncepta.

Vzrok za to leži v odvisnosti ekonomije do rasti, kar vodi v ekonomske in družbene katastrofe. To smo občutili leta 2008 po finančnem zlomu, ko so številna gospodarstva po svetu beležila dramatične, a nenačrtovane padce njihovih BDP, ki so vodili v zapiranje podjetij, izgubo delovnih mest in tako naprej. To kaže, kako odvisna so gospodarstva od gospodarske rasti. Odrast želi spremeniti prav to. Osredotoča se na povezave med gospodarskimi institucijami, monetarnim sistemom, sistemom zadolževanja, kako je organiziran sistem socialnega varstva, kako trg dela, in predlaga alternative, da se lahko te institucije, ti sistemi osamosvojijo.

BDP je kazalnik, ki v najbolj preprosti obliki sešteje vrednost vseh končnih proizvodov in storitev, ki jih je ustvarilo gospodarstvo neke države v enem letu. Po drugi strani pa ne meri blagostanja in zdravja v družbi, uničenja okolja, izobrazbe, enakosti ipd. Kako bi ga morali spremeniti, da bi postal pravičen kazalnik?

Ljudje, ki so v sredini prejšnjega stoletja uveljavili BDP kot merilo napredka, so sami hitro ugotovili, da ni pravi kazalnik človeškega blagostanja in izključuje številne zunanje dejavnike, ki so pomembni za razumevanje resničnega stanja države, družbe in gospodarstva. Od sedemdesetih let prejšnjega stoletja so nekatere države skušale ustvariti drugačne kazalnike, kot denimo indeks človeškega razvoja ali indeks boljšega življenja OECD (angl. 'OECD Better Life Index'), a do danes niso uspele zares zamenjati kazalnika gospodarske rasti. Menim, da je nemogoče najti samo en kazalnik, ki bi lahko nadomestil BDP in zajel kompleksnost človeške družbe in njenega napredka. Potrebujemo nabor različnih standardov in demokratično debato, kaj vse vključiti v merjenje vsega, kar je skupno dobro.

Kaj menite o univerzalnem temeljnem dohodku?

V polemiki o odrasti je veliko omemb univerzalnega temeljnega dohodka. Očitno bi razbremenil ali odrešil ljudi, da ne bi opravljali dela, ki ga ne marajo, ki škoduje okolju. Osvobodil bi jih strahu pred tem, da si ne morejo zagotoviti preživetja, ki je nujen za tako bistveno preobrazbo družbe ali pa dramatično pomaga pri preobrazbi. Toda okvir odrasti se veliko bolj osredotoča na zavračanje materializma, na nek način z manj živeti bolje. Zato raje uporabljamo pojem univerzalni temeljni servis. Ideja je, da imajo ljudje prosto dostop do ključnih storitev od mobilnosti, določenega deleža energije, ogrevanja, zdravstva, izobrazbe in tako dalje.

Zakaj menite, da vse finančne krize, ki jih doživlja in preživlja človeštvo, niso dovolj močan sprožilec, da bi do temeljev premislili svoj obstoj?

Dobro vprašanje. Menim, da krize včasih nekoliko pomagajo pri premisleku o tem, kaj se nam zdi normalno. Denimo kriza s covid-19. To je ključni kazalec, ko bi vlade, ki so hitro in odločno ukrepale, morale spoznati, da se lahko hitro in učinkovito prilagodimo. Pri tem vlečem vzporednice s podnebno krizo, pri kateri so potrebni podobno dramatični ukrepi, le da ne za krajše obdobje, temveč za daljše. V trenutkih, ko je svet zajel koronavirus, smo videli načrtna zmanjšanja gospodarstev za višji cilj - torej zmanjševanje okužb. Tudi zdaj bi lahko poskušali podobno, toda ne vidim, da se bo to zgodilo. Kot sem dejal, mobilizirati se mora dovolj velik del družbe, da se bodo začele spremembe.

Zakaj tiste, ki širite idejo o odrasti, zelo hitro označijo za levičarje? Zakaj je tema, ki to ne bi smela biti, tako spolitizirana?

Z objavami poročil Medvladnega panela za podnebne spremembe (angl. IPCC) opažam vse bolj izrazito kritiko vodilnih podnebnih znanstvenikov ekonomski rasti in naklonjenost postulatom odrasti. Tudi zadnje IPCC-jevo poročilo kaže, da je nemogoče razdvojiti gospodarsko rast in vpliv toplogrednih izpustov. V znanosti se oblikuje konsenz, da je potrebno preoblikovati tudi potrošniško stran, zato da znižamo izpuste in porabo. Toda ni le odrast spolitizirana, temveč celotna agenda podnebne pravičnosti. Oblikovalo se je mnenje, da so to socialistične ali komunistične ideje.


 

KOMENTARJI (15)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Johnny_boy 11. 07. 2022 08.02
Torej za to, da nam bo vsem "bolje" moramo vsi postati revni? Ker zmanjšanje gospodarske rasti, zmanjšanje "nekoristnih" delovnih mest, ipd. pomeni, da ima veliko ljudi bistveno manj keša. To pa pomeni da veliko ljudi nima za jest. Res sliši se fenomenalno. Moraš biti resen genij, da ti je ta ideja všeč.
User723439 11. 07. 2022 11.06
Keš? A keš je merilo za srečo? Lej, dejstvo je, da na tak način ne moremo ve živeti. Ali bomo bolj skromni, ali pa se bomo zadušili. Če tako gledaš na to, je keš precej manj pomemben. Dejstvo pa je, da se problem hrane lahko uredi drugače, kot s kešem. Ker lahko imaš goro keša, pa če je suša in ni hrane, lahko ješ svoj keš. Res, da v primeru delujočega trga s kešem lahko kupiš hrano (pac je draga), ampak če se trg sesuje, keš več nima znatnega pomena. V primeru res velike podnembne krize bodo prioritete preziveti, ne zaslužiti.
User723439 11. 07. 2022 11.10
+1
Kako je vse že postalo dekadentno in neprimerno razporejeno mi kaze že to, da tule eden govori o lakoti kot izgovoru za vzdrzevanje uničujočega sistema, medtem, ko se na televiziji vrtijo oddaje masterchef, kjer se nad hrano izživljajo. Recimo v tretjem svetu pa gledam na svoje oči ljudi, ki živijo v bedi in šotorih in to v kapitalistični državi.
User416781 10. 07. 2022 21.18
+1
No, po tej logiki je nekoristne 90% storitvene industrije. Korist je vedno treba oceniti na individualnem nivoju. Mogoče se nekomu nekaj ne zdi koristno, medtem ko se nekomu drugemu zdi ta ista zadeva zelo koristna. Tip omenja zavarovanja - dokler jih ne potrebuješ, so nekoristna. Ko pa se nekaj zgodi, so pa še kako koristna.
Esprit 10. 07. 2022 20.28
-1
@Abrams Imenovati za dober sistem, ki z današnjo tehnologijo, sredstvi in viri na planetu ohranja veliko večino ljudi v bedi in revščini, je naravnost absurdno. Danes imamo znanje, tehnologijo in vire, ki omogočajo, da lahko vsi na planetu živijo kot v nebesih na zemlji, ne le velika manjšina. Ironično je, da govoriš o zaposlovanju,... in kako modruješ delavcem, in ostalim, da ne vedo kaj je lopata...Veš, da kapitalisti ne delajo ničesar, delavci so tisti, ki vse ustvarijo, vse produkte, vse izdelke,..ali pa stroji,... kapitalisti samo živijo od njihovega dela, in ne obratno.
Abrams 10. 07. 2022 19.38
Zelo učen fant, samo kaj ko ne ve kaj je lopata. Pa ne reči, da to ni pomembno. V osnovi od tega živimo. Jaz svojim podrejenim, ko se pritožujejo povem takole, ne hodite k meni z problemi pridite z rešitvami !!!!!!
Esprit 10. 07. 2022 19.15
-2
V temelju je težava v kulturi. Kultura, ki jo kapitalizem ustvaril in ustvarja od padca monarhije in začetka industrijske revolucije. In ta kultura je izjemno egocentrična, saj svoboda pomeni, da lahko na tem planetu počneš, kar hočeš, in da mora vsak poskrbeti zase in za svoje udobje v tekmovalnem sistemu na "življenje ali smrt".Torej že tukaj dobivate komentarje, javno mnenje,... v katerem bo se prej vse vrglo na garmado...nabilo na križ...in bo se sistematično vse obravnavalo kot komunizem, socializem,...ker se vse, kar ni kapitalizem, dojema kot "zatiranje svobode". Čeprav kapitalizem nima popolnoma nič s svobodo ali demokracijo... je sistematično nasprotje tega, kapitalizem je del stoletja propagande.... demagogije. Da sploh ne omenim temeljnega prepričanja, ki ga je kapitalizem razvil v 50. letih prejšnjega stoletja, da vse drugo kot kapitalizem pomeni skupna revščina in fantazija. Po drugi strani pa kapitalizem sistematično drži ljudi kot hrčke v kolesu, in tisti, ki se ne želijo igrati kapitalizma, lahko gredo pod most ali na ulico.
Abrams 10. 07. 2022 19.35
+1
Kapitalizem je edini do sedanji sistem, ki se prilagaja razmeram, zato je preživel. Je edini ki je toliko svoboden, da se pusti oblikovat. To pa zato, ker v njem delujejo naravne sile, kot so nagon po preživetju, nagon po boljšem in nagon po zmagi. Ja načeloma je krut, vendar je edini, ki bo sprejel krizo in jo obrnil sebi v prid. Je edini sistem, ki se bo spremenil samo zato, da bo zmagal. In je edini sitem, ki se zaveda, da zmaga na pogorišču ni prava zmaga.
User416781 10. 07. 2022 21.26
Se absolutno strinjam z Adamsom. Pomislite, kaj je bilo pred kapitalizmom. Pa ne mislim sedaj na naš prejšnji sistem, ampak pomislite kaj je bilo recimo 500 let nazaj. A so ljudje takrat živeli bolje? Kapitalizem je žal najbolj pošten sistem. Bolj poštenega ni. Ostalo je utopija. Žal je v naravi človeka egoizem in tega ni mogoče spremeniti, tako je vedno bilo in bo.
tech 10. 07. 2022 18.49
+1
Zanimivo da so teki članki na portalu medijske hiše, ki živi od potrošništva. Predlagam da se ukinijo reklamni oglasi in tako zmanjšate potrošništvo ter pomagate okolju.
Wilde Hilde 10. 07. 2022 18.05
Se eden iz WWF
x2f3y1q0đ5 10. 07. 2022 16.43
+1
Tisti, ki se za to zavezemajo se naj odrečejo vsem materialnim dobrinam in pričnejo živeti kot Bušmani.
zakotnik 10. 07. 2022 16.37
+2
Zelena mafija....100x hujsa kot covid mafija...
proofreader 10. 07. 2022 16.15
+3
Imeli ne boste nič in boste srečni.
proofreader 10. 07. 2022 16.07
+1
Venezuela, Severna Koreja, Šri Lanka, ... Kakšna je kvaliteta življenja?
proofreader 10. 07. 2022 16.03
+2
Kje dobijo te fanatike?
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088