Časzazemljo.si
Gospodarstvo

Bodo pretočne baterije rešile težavo predolgega polnjenja električnih vozil?

Karmelina Husejnović /04. 03. 2019 10.40

Ena največjih slabosti električnih vozil je predolgo polnjenje baterij. Kaj če bi električne avtomobile lahko polnili tako hitro kot bencinske oziroma dizelske? Tehnološki strokovnjaki razvijajo majhne, lahke in zmogljive 'pretočne baterije', ki bi jih lahko na hitro napolnili na postajah z menjavo tekočine.

Če se vozimo z avtomobilom, ki ga poganja bencin ali dizel, nas redko skrbi, da bi zaradi praznega rezervoarja obtičali na cesti. Vajeni smo, da so bencinske črpalke pogosto posejane ob glavnih cestah in avtocestah. Najkasneje, ko se kazalec prevesi v rdeče polje, se odpravimo na prvo bencinsko črpalko, kjer v nekaj minutah gorivo dotočimo in že lahko nadaljujemo pot. Toda pri električnih avtomobilih je zgodba malce drugačna. Tukaj morajo vozniki precej bolj načrtovati svojo pot. In v to pot všteti tudi čas, ki je potreben za polnjenje baterije. 

Opozorilo za prazno baterijo
Opozorilo za prazno baterijoFOTO: Shutterstock

Električne polnilnice se sicer iz dneva v dan bolj množijo, zato ni več glavni problem najti najbližjo točko, kjer lahko vozniki svoje električne konjičke napolnijo. Trenutno pa je največja slabost električnih avtomobilov prav zamudno polnjenje baterij, ki lahko traja tudi nekaj ur. Prav zato se pojavlja ideja o tako imenovanih "pretočnih baterijah". Gre za idejo, da bi lahko v akumulatorje, ko se elektroliti 'izčrpajo', enostavno dotočili tekočino s sveže nabitimi elektroliti. To pa bi lahko naredili kar na bencinski črpalki, podobno kot zdaj vozilo "natankamo".

"Vozite se 300 milj (482 kilometrov), izpraznite rezervoar in natočite novo tekočino – to vam vzame toliko časa, kot če bi sicer v avtomobil natočili bencin – in se odpeljete," je dejal John Cushman, vodilni raziskovalec na področju tehnologije pretočnih baterij na Univerzi Purdue. 

Z njim se strinja tudi Lee Cronin z Univerze v Glasgowu na Škotskem, ki prav tako deluje na tem področju. Kot pravi, bi te "pretočne baterije" spremenile električne avtomobile v kulturno različico avtomobila na pogonska goriva. "Zaskrbljenost zaradi dosega bi izginila. Imamo že obstoječo infrastrukturo za pretakanje tekočin," pravi Cronin. Ideja je namreč, da bi trenutne črpalke lahko preuredili tako, da bi namesto fosilnih goriv v prihodnosti tam lahko ponujali tekočino za električne baterije.

Polnilna postaja za električna vozila
Polnilna postaja za električna vozilaFOTO: Shutterstock

Tehnologijo še vedno razvijajo in obstaja še precej tehničnih težav, ki jih bodo morali rešiti, preden bodo takšne baterije postale praktične, opozarjajo strokovnjaki. Ena od težav je, da so takšne "pretočne baterije" prevelike in pretežke za uporabo v vozilih, opozarja William Chueh, znanstvenik iz Stanforda. 

Prav na tem zdaj delata Cushman in Cronin, ki s svojimi sodelavci iščeta načine, da bi idejo spravila v realnost. Croninova ekipa skuša povečati energetsko gostoto pretočnih baterij, tako da so ustvarili elektrolite z visoko koncentracijo kovinskih oksidov. Cushmanova ekipa pa je v začetku februarja naznanila, da so ustvarili pretočno baterijo s tri do petkrat višjo gostoto, tako da z visoko hitrostjo črpajo elektrolite preko več baterijskih celic. Znanstvenika, ki sta soustanovitelja zagonskega podjetja IFBattery, sta prepričana, da s temi inovacijami lahko naredijo baterije manjše in dovolj lahke, da bi jih lahko uporabili v električnih avtomobilih. Prav tako zatrjujeta, da bi lahko odslužene elektrolite reciklirali. 

Nekateri dvomijo o sami ideji, da bi električne avtomobile "tankali" na podoben način kot bencinske. Za mnoge potrošnike je namreč pri električnih avtomobilih najbolj privlačno prav to, da lahko vozilo napolnijo kar doma. Veliko lastnikov tovrstnih vozil se namreč odloči, da kar na domu postavijo svojo polnilno postajo. "Če bi to pomenilo, da bi se morali vrniti k tipičnim ponudnikom goriv in istim vzdrževalnim paradigmam, bo to težje prodati kot tradicionalno električno vozilo, ki ga lahko priključite kar doma," je za NBC News dejal Scott Green, zagovornik električne mobilnosti iz Chicaga.

Problem odsluženih baterij

Ne glede na to, kako vse bolj prisotna so električna vozila na naših cestah, pa je dejstvo, da niso popolna rešitev za čistejše okolje. Ti avtomobili namreč še vedno potrebujejo elektriko, da jih poganja. To pa pretežno še vedno pridobivamo iz fosilnih goriv. Več kot bo teh vozil, večja bo potreba po elektriki. 

Električni avtomobil ima lahko precejšnji ogljični odtis tudi zaradi večjih izpustov pri izdelavi baterije. Baterije pa so lahko breme za okolje tudi, ko odslužijo svoje.

Na Kitajskem, kjer naj bi bilo do leta 2025 na cestah okoli sedem milijonov električnih vozil, so odgovornost za iztrošene baterije naložili proizvajalcem avtomobilov. Ti jih ne smejo odložiti na deponije. Vsebujejo namreč številne okolju nevarne snovi, kot je na primer svinec, za katerega velja stroga okoljska zakonodaja. Tu sta še litij in kobalt, ki nista tako močno regulirana, vendar pa lahko neustrezno ravnanje s temi snovmi povzroči sproščanje strupenih plinov, če pristanejo na deponijah, pa lahko onesnažijo tla in podtalnico. 

Industrija zato že išče načine, kako te baterije znova uporabiti in reciklirati. Na globalni ravni naj bi do leta 2025 "pridelali" okoli 3,4 milijona baterij, medtem ko smo jih denimo lani že okoli 55.000, je poročal Bloomberg

Litij-ionske baterije, ki napajajo električne avtomobile, imajo v povprečju trenutno življenjsko dobo okoli pet let. Nato jih je treba zamenjati. Vendar ko jih enkrat vzamejo iz vozila, še niso povsem odslužene, pač pa lahko "opravljajo" manj zahtevne funkcije še približno sedem do 10 let.

Več o ogljičnem odtisu električnih in klasičnih avtomobilov, ki jih poganjajo fosilna goriva preberite tukaj.

KOMENTARJI (20)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Chon 05. 03. 2019 19.08
+5
Največja slabost električnih avtomobilov sploh ni zamudno polnjenje baterij. Normalno razmišljujpč človek se bo raje vprašal od kod bo elektrika za polnjenje baterij in kako bo bolj čista od obstoječih pogonskih sredstev. Verjetno bo potrebno zgraditi ogromno termoelektrarn, ki bodo kurile premog in mazut... ful eko. Koliko bomo obremenili okolje z izdelavo enormne mase baterij in koliko še potem, ko jih bi v življenski dobi enega avtomobila par kompletov zavrgli! Najbolj perverzno pri celi zgodbi pa je to, da so se oblastniki, ki smo jih na oblast postavili mi za našo korist, spravili na nas običajne državljane in naše osebne avomobile, ki v sedanji obliki sploh niso problematični in njihova odprava ne bo niti najmanj pripomogla v rešitvi problema ekologije. Nihče ne razmišlja o resničnih onesnaževalcih okolja, kot so tovornjaki, letala in velike tovorne ladje, ki v svoje umazane pogonske agregate zlivajo vse kar je možno (mazut, odpadna olja, itd). V resnici se gre samo za to, da se z vsiljeno zakonodajo podpre židovske elektrarne in obrate za proizvodnjo baterij na račun populacije, ki se praktično ne more braniti!
Neprijatelj 05. 03. 2019 18.00
+6
Hvala Titu za NEK, sedaj bi bila dražja el..vsaj 30%.
eva007 05. 03. 2019 17.24
+1
Dokler bodo za skoraj 200% dražja od bencinskih se še ne bomo vozili.V službi imamo kar nekaj el.vozil bmwi3,zoe,dva hibrida.Mogoče pride v poštev samo hibrid el.avti so pa broblem porabniki v avtu največji problem nastane v zimskem času ter polnenje ki traja na hitri polnilnici vsaj eno uro.
MiroF 05. 03. 2019 14.31
+2
Električna vozila bodo zanimiva takrat ko razvoj tako daleč, da bodo samo oskrbna , ali prosto energijsko pogonska !!! In to je vsa umetnost !
Ramzess 05. 03. 2019 17.40
+1
Obstajajo generatorji energije kvantnega polja ali etra po starem, a je prepovedana, ker se je ne da nadzirati in je zastonj, saj je povsod okrog nas.
inside1 05. 03. 2019 14.16
+13
Električni avti so samo skupek samih težkih kovin in o tem nočejo slišat in govorit, kaj bo s starimi baterijami.... Ono državo dol z paladijem bodo tak izropali..... Nič ni tako čisto in tako umazano kot se vedno prikazuje.....resnica je nekje vmes.... Delo različnih lobijev .......
HerrFlick 05. 03. 2019 13.42
-7
boli me kita od kod je elektrika in kaj pušča za sabo. zame je važen podatek, da sem s tem ko se vozim 150km v eno stran v službo, z električnim avtom pri gorivu in ostalih ugodnostih, ki jih to potegne za sabo, v letu in pol prihranil 8000 eur. s tem da nova tovarniška baterija stane z menjavo 6500 eur, pa je moja še 99% glede na izmerjeno kapaciteto. V tem času esm prevozil 75000 km.
vrtnar01 05. 03. 2019 17.23
+3
kaj pa pol misliš zame,koliko sem jaz prišparal,ko se vozim 2,5 km daleč v službo a? Pa nebi sedajle o času,kaj lahko počnem tisti čas,ko ga ti zabiješ vožnjo...
Plg 05. 03. 2019 18.48
+2
Vsa čast! Tako se razmišlja. Jaz dobim v roku 1 meseca Hyundai Kono s močnejšo baterijo. Za to kar rabim jaz, jo bom polnil 1x tedensko. Za elektriko pa naj kar država poskrbi, da bo iz obnovljivih virov s čim manj ogljičnega odtisa. Kateri avto voziš?
proofreader 05. 03. 2019 12.59
+16
Dokler je elektrika iz TEŠ 6 je itak brez zveze.
Darko32 05. 03. 2019 12.40
+4
Pošteno, da je novinarka načela to temo, ker je prav glavni problem na tej točki. KAj to pomaga super moderno vozilo, če pa rabiš dvojni priključek za polnjenje če se odločiš za hišno polnilnico. Tukaj se že razvijajo razne ideje, katere pa bi res naredile revolucijo na tem področju, če bi uspeli in bi delovanje bilo stabilno.
Julijann 05. 03. 2019 12.01
+21
Nekaj mi ni jasno...razlicne nevladne organizacije so proti hidroelektrarnam, proti vetrnicam, proti jedrskim elektrarnam., proti termoelektrarnam...poraba elektricne energije se ze brez elektricnih avtomobilov povecuje..ja.od kje za vraga pa bo dovolj te energije, ce se bomo vsi vozili z njo....kar nekaj se propagira.brez celovite povezave...in kam potem z vsemi tistimi odpadnimi baterijami...na Mars...
disorderliness 05. 03. 2019 12.21
-12
Vedno in vedno znova. Kdo vam pumpa tisto v glavah? Odgovor je: sonce in reciklaža.
inside1 05. 03. 2019 14.19
+2
tem raznim vladnim.....treba donacije pobrat, kasirajo na račun proračuna in občin, pa bodo takoj utihnili z svojimi neumnostmi glede ptic itd.......
nebel 05. 03. 2019 16.43
+4
Sanjaj. To ni stalen in stabilen vir, preveč nihanj za sistemskega. In za električne avte bi bilo potrebno podvojiti (vsaj) proizvodnjo elektrike, če naj hkrati dohajamo tudi naraščajoče potrebe vseh sedanjih porabnikov.
nebel 05. 03. 2019 16.46
+1
Gornje je komentar na disorderliness.
flatearth 05. 03. 2019 11.29
+37
Električna vozila so veliko večji onesnaževalec okolja kot nam to servirajo,
2K18 05. 03. 2019 12.17
-2
Definitivno so el. vozila ''osneževalci'' vedndar niso razpšeni tako kot vozila z notranjem izgorevanjem... Za proizvodnjo elektrike in baterij postavič učinkovito čistilno napravo. Razgradnja baterij tudi glede surovine bi bila smiselna....
disorderliness 05. 03. 2019 12.19
-2
Pa ne samo to. Dejstvo je, da zdaj, ko je ura poldan, nam servirajo, da je zunaj dan, pa ni.
Darko32 05. 03. 2019 12.42
+7
Kot samo električno vozilo brez baterij ni onesnaževalec. Če pa misliš baterije pa je resni problem in tukaj bo v kombinaciji z polnjenjem in kapaciteto ter ob morebitni okvari baterije nastal tudi ekološki problem, kateraga se Slovenija in BALKAN sploh ne zavedajo, saj recimo v enem avto je okrog 7500 celic, katere bo potrebno uničiti.
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1073