Časzazemljo.si
E-mobilnost

'Za srečnejšo in bolj zdravo Evropo mora promet temeljiti na električnih avtomobilih'

Anja Kralj /30. 06. 2022 06.00

Nova raziskava kaže, da so za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov iz cestnega prometa in izboljšanje kakovosti zunanjega zraka najboljša alternativa vozilom na dizelski pogon električna vozila. In to tako z vidika od rezervoarja do kolesa kot od izvora do kolesa, so sporočili z Inštituta za zdravje in okolje (IZO). Elektrifikacija voznega parka bi, kot poudarjajo, privedla do zmanjšanja onesnaženosti zraka in članicam EU samo zaradi zmanjšanja količin izpustov toplogrednih plinov iz dizelskih vozil prihranila več kot devet milijard evrov zdravstvenih stroškov letno, so izračunali.

Izpostavljenost onesnaževalom, ki nastanejo pri izpustu dizelskih goriv, povečuje tveganje za obolevnost in umrljivost zaradi bolezni dihal, bolezni srca in ožilja ter negativne zdravstvene izide v nosečnosti, kot so prezgodnje rojstvo, nizka porodna teža novorojenčka ... Epidemiološke študije so pokazale višjo stopnjo izpostavljenosti tistih posameznikov, ki so aktivni v neposredni bližini prometnic, opozarja doc. dr. Andreja Kukec. Kot izpostavlja, je zato pomembno, da se v čim krajšem času oblikujejo strategije, ki bodo dizelska goriva nadomestile z ustreznimi alternativnimi gorivi. S tem bomo prispevali k ohranjanju zdravja in okolja.

'Onesnažen zrak je problem, ki ga poslabša vsak dodaten avtomobil na dizelski pogon'

Direktorica Evropske zveze za javno zdravje ( EPHA), dr. Milka Sokolović, poudarja, da je  onesnažen zrak največji javnozdravstveni problem, ki ga poslabša vsak dodaten avtomobil na dizelski pogon: "Trenutni ukrepi se ne izvajajo dovolj hitro oziroma niso dovolj celoviti, zaradi česar so Evropejci žrtve zdravstvenih težav in večjih stroškov. Za srečnejšo in bolj zdravo Evropo mora promet temeljiti na električnih avtomobilih, še posebej pa moramo spodbujati aktivne in trajnostne oblike mobilnosti: hojo, kolesarjenje in uporabo javnega potniškega prometa. Skupaj čim prej ustvarimo prvi kontinent brez vozil na dizelski pogon." 

Slovenija spada med države s starejšim voznim parkom.
Slovenija spada med države s starejšim voznim parkom.FOTO: Shutterstock

Slovenija med preučevanimi državami spada med države s starejšim voznim parkom, kar pomeni, da ima država tudi večji potencial za zmanjšanje škodljivih izpustov s povečanjem deleža električnih vozil na cestah, opozarjajo na Inštitutu za zdravje in okolje (IZO), ki je partnerska organizacija pri nastajanju raziskave CE Delft, ki jo je naročila Evropska zveza za javno zdravje (EPHA). V njej so preučevali, s katero alternativo vozilom na dizelski pogon bi dosegli največje zmanjšanje onesnaževal, ki izvirajo iz prometa – dušikovih oksidov (NOx) in trdih delcev (PM).

Za kakšno raziskavo gre? 

Raziskava analizira, kakšen bi bil vpliv na količine izpustov toplogrednih plinov iz cestnega prometa, če bi uporabo dizelskega goriva nadomestili z alternativami: elektrika, stisnjen zemeljski plin (CNG), tekoči zemeljski plin (LNG), utekočinjeni naftni plin (LPG), biogoriva in pogoni, kot so plug-in hibridna vozila in vozila s prilagodljivim tipom goriva, ki delujejo samo z visoko vsebnostjo nadomestkov fosilnih goriv, so pri IZO pojasnili v sporočilu za javnost. Pri tem so dodali, da raziskava poleg zunanjih stroškov zaradi NOx in trdih delcev (PM) upošteva tudi druge zunanje stroške, kot so stroški zaradi izpustov CO2, hrupa, varnosti v cestnem prometu in cestnih zastojev. Kot pojasnjujejo na IZO, "obstaja veliko različnih kombinacij goriv in pogonov, ki lahko nadomestijo dizelska goriva. Raziskava preučuje vplive nadomestkov za dizelsko gorivo, ki se jih lahko spodbuja z vidika zmanjšanja onesnaženosti zraka in blaženja podnebnih sprememb. Namen napovedi je preučitev vplivov nadomeščanja dizelskega goriva z alternativnimi možnostmi na onesnaženost zraka in še posebej na zdravje. Treba se je zavedati, da so napovedi zgolj hipotetične narave in so narejene za preučevanje maksimalnega potenciala nadomestkov za dizelska goriva. Napovedi ne odražajo realističnega razvoja voznega parka."

Kaj so ugotovili? 

images 1 / 2

 Glavna ugotovitev raziskave je, da je nadomestitev dizelskih cestnih vozil z električnimi vozili najučinkovitejši način za zmanjšanje izpustov od rezervoarja do kolesa in z njimi povezanih zunanjih stroškov. Kot so pojasnili na Inštitutu za zdravje in okolje, ugotovitve kažejo, da je to skoraj dvakrat učinkovitejše kot zamenjava dizelskih vozil s plug-in hibridnimi vozili, novimi dizelskimi vozili (Euro 6/VI) in CNG/LNG. Ta ugotovitev velja tudi za izpuste od vira do rezervoarja pri onesnaženosti zraka zaradi proizvodnje goriv/nosilcev energije, so poudarili. Tako z vodikom obdelano rastlinsko olje (HVO) kot tudi etanol (E85) imata pri nadomeščanju dizelskega goriva z zdravstvenega vidika omejene prednosti, so ugotovili: "Pri HVO to velja zato, ker se lahko uporablja pri današnjem voznem parku, izpusti izpušnih plinov pa so praktično enaki ne glede na to, ali se uporablja dizelsko gorivo ali HVO,"  kažejo izsledki raziskave.

Parkirišče za električno vozilo
Parkirišče za električno voziloFOTO: Shutterstock

Če se HVO proizvaja iz resnično obnovljivih virov, ima lahko sicer pomembno vlogo pri zmanjševanju izpustov od izvora do kolesa, izpostavljajo pri IZO, a dodajajo, da se bo v bolj oddaljeni prihodnosti, ko pričakujemo, da bo proizvodnja električne energije v večjem deležu temeljila na obnovljivih virih energije, relativna prednost HVO zmanjšala.

Kot so ugotovili, se v manjšem obsegu izpusti NOx  lahko zmanjšajo z nadomestitvijo dizelskih vozil s plug-in hibridnimi vozili ali vozili na zemeljski plin (npr. CNG ali LNG). Zmanjšanje izpustov trdih delcev je pri CNG in LNG v primerjavi z električnimi vozili veliko manjše. 

Če pri izračunih zunanjih stroškov upoštevamo še dodatne zunanje vplive, kot so npr. onesnaževanje s hrupom, zastoji in varnost v cestnem prometu, ugotovimo, da imamo od nadomestitve dizelskih goriv z alternativnimi gorivi in pogoni z vidika zmanjšanja teh stroškov še več koristi, naštevajo na IZO. Nadaljnja zmanjšanja zunanjih stroškov so možna z netehničnimi ukrepi, kot je npr. spodbujanje aktivne mobilnosti, kot sta hoja in kolesarjenje, kar pomeni manj motoriziranih vozil v prometu. Uporaba aktivne mobilnosti lahko vpliva na zmanjšanje zunanjih stroškov zaradi cestnega prometa tudi zaradi manj cestnih zastojev in nesreč, poudarjajo.

Poleg najučinkovitejše možnosti, tj. zamenjava z vozili brez izpustov, bi količine trdih delcev lahko zmanjšali tudi z zamenjavo starejših dizelskih vozil z najnovejšimi vozili standarda Euro 6 in Euro VI oz. s plug-in hibridnimi vozili, kažejo ugotovitve. 

'Evropa naj postane Evropa brez dizelskih goriv'

V EPHI zato pozivajo k Evropi brez dizelskih goriv. Kot so spomnili, je evropski parlament junija letos prižgal zeleno luč prepovedi prodaje novih vozil na dizelski in bencinski pogon po letu 2035. Kot izpostavljajo pri IZO, pa raziskava kljub vsemu opozarja, da so na tem področju potrebni hitrejši in konkretnejši ukrepi za prehod na električna vozila.

Gneča na cesti
Gneča na cestiFOTO: Shutterstock

Raziskava zaradi uvedbe emisijskih standardov EU6/VI in postopne nadomestitve starejših vozil z novejšimi ocenjuje, da se bodo izpusti iz cestnega prometa in z njimi povezani zdravstveni stroški v naslednjem desetletju zmanjševali. Kljub vsemu bodo škodljive koncentracije onesnaževal še vedno prisotne, zato EPHA verjame, da morajo članice EU k reševanju težav na tem področju pristopiti bolj proaktivno.

 Ob tej priložnosti Tomaž Gorenc, direktor IZO, opozarja na vlogo onesnaženega zraka pri razvoju različnih vrst rakavih obolenj: "Onesnaženost zraka na račun izpustov goriv na dizelski pogon dokazano povzroča različne tipe raka. Vsi ukrepi za zmanjšanje izpustov zaradi izgorevanja fosilnih goriv, ne le dizla, bodo zagotovo pripomogli k zmanjšanju števila obolelih s to smrtonosno boleznijo." Opozarja tudi, da nas na tem področju čaka še ogromno dela: "Za učinkovito ukrepanje potrebujemo celosten sistemski pristop, ki bo sledil najnovejšim smernicam o kakovosti zraka SZO. Nenazadnje nas k ukrepanju zavezujejo tudi mednarodne zaveze in strategije, kot sta Ostravska deklaracija o okolju in zdravju ter Evropski zeleni dogovor. Ne smemo pozabiti, da povečanje deleža električnih vozil ni edini pomemben ukrep. Enak ali še večji poudarek moramo posvetiti tudi spodbujanju aktivne mobilnosti (hoja, kolesarjenje itd.) ter izboljšanju učinkovitosti in dostopnosti javnega potniškega prometa."

KOMENTARJI (44)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Bolfenk2 01. 07. 2022 16.36
+1
Ko bom lahko z električnim avtom vlekel prikolico 500 km daleč in avto ne bo 2x dražji od enakovrednega bencinca bom verjel v električne avte
Benkooo 30. 06. 2022 13.21
+0
Bo 530d letela še mnoga leta mimo vseh električnih jajc 🤣😁
User1094863 30. 06. 2022 12.03
+1
elektriko pa bomo pridobivali v plinskih in termoelektrarnah , razgradnja baterij bo pa do nadaljnega ostala skrivnost......
gmajna 30. 06. 2022 12.02
+1
Kje so zadostni materijali, resitev je po logiki edino, da se bo vozilo 10% bogatasev , revezi pa bomo hodili pes
Jani. 30. 06. 2022 11.58
+1
Naj napišejo raje kaj o velikem obremenjevanju okolja EV z odpadnimi mikrodelci pnevmatik zaradi večjega trenja ob visoki masi teh vozil. Zelo zaskrbljujoče!
User1538643 30. 06. 2022 11.33
+1
Torej izgradnja premig elektrarn, ki bodo zasenčile nebo, in zeleno bo postalo črno.
User1538643 30. 06. 2022 11.33
-1
Premog
User1538643 30. 06. 2022 11.30
+1
V Davos pa bodo še naprej leteli v zasebnih letalih na kerozin.
User1538643 30. 06. 2022 11.29
+0
"Mora", ha? Nakladanje. Ko bo trg nasičen z zeleno elektronavleko, bo na enkrat postal črn.
Andree 30. 06. 2022 11.19
+2
Dnevno tri mojstrice s svojimi članki skrbijo za eko dozo
Desade 30. 06. 2022 11.18
-1
In ko ne bo več dizelskih izpuhov bomo vsi zdravi umiral
Andree 30. 06. 2022 11.16
+1
Medtem pa bodo ameri dallje vozili svoje 6.0 pick upe
Danny Veliki 30. 06. 2022 10.59
+3
Prav tad bi spoznal vse te "strokovnjake", kateri vodijo raziskave o zeh vplivih na okolje. Raziskujejo na koncu verige in ne na začetku. Če bi raziskovali v prid planetu, bi odkrili, da je to eno večjih o onesnaževanj. Naj se raje usmerijo k pospeševanju razvoja pogonov na vodik.
tdx544 30. 06. 2022 10.57
+4
24ur, debelo nas podcenjujete z takšnimi prispevki... Žal novinarka, ki je napisala članek, se je dotaknila samo vrha.. Preveč kompleksna tematika za članek...
ElectroVoice 30. 06. 2022 10.55
+3
Vozim Opel astro 1,6 CDTI. Motor in vse ostalo je super. Papa mi 5l/100km, kar je malo. Sosed ima pa Lambota huracana, urusa in še Audija Q8. Kaj mislite, kdo bolj sere v ozračje, on ali jaz? Električni avtomobili ja, a v nos mi gredo njihove cene. Biti bi morali vsaj tretjino cenejši od primerljivih bencincev in dizelov, so pa občutno dražji. Nimajo neštetih delov batnih motorjev, nimajo menjalnikov, okolja ne svinjajo z olji, koštajo pa, da je hudo. Vsi sicer vemo, da so cene posledica neverjetno pokvarjenih državnih politik, a vseeno. Ko bo dosežena kritična masa el. avtomobilov pa bo država dekadentno za ene 5X podražila še elektriko. NE BOŠ SE TI VOZIL CENEJE OD BENCINCEV IN DIZELOV, NI ŠANSE!!!
Fery Zaka 30. 06. 2022 10.47
+2
Kdo naj bi bil "srečen in bolj zdrav"!? Birokrati? To ja, ostali bodo nasrkali.
GRoman 30. 06. 2022 10.45
+2
Srbi nočejo kopati litija. Kitajci ga. Zato, da bo evropa čista, bo kitajska umazana?
rdeči2020 30. 06. 2022 10.35
+4
kako boste pa baterije oskrbeli, da ne bodo onesnaževale okolja...pa kdaj dobimo omrežje, ki bo to omogočalo...pa kdaj bodo toliko dostopni ti avti, da si jih bo lahko vsak privoščil...vsi pametni kot čebele, saj to vsi vemo kaj je dobro, kaj je pa realnost in pa kaj bo v prihodnosti pa že zamujamo npr. približno enih 10 let po mojem...
pravicnez. 30. 06. 2022 10.31
+3
Sem gledal posnetek iz tujine, ko je vsaj 20 vozil tesla cakalo na vrstni red na ‘bencinski’. Nateg.
Delavec_Slo 30. 06. 2022 09.57
+6
Nateg leta 2022, kot kovid 2020!
Nimasmisla 30. 06. 2022 09.52
+3
Kje bomo pa elektriko dobili mater ste pametni jaz bom ostal ne bencinu ker pravi avto poganja bencin
Delavec_Slo 30. 06. 2022 09.58
+2
Prdece bomo zbiral!
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088